OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Socialstyrelsen är en statlig myndighet under Socialdepartementet med en bred verksamhet som rör socialtjänst, vård och omsorg. Större delen av vår verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.
Avdelningen för behörighet och statsbidrag består av tre enheter – en statsbidragsenhet och två behörighetsenheter. Avdelningen är också den organisatoriska hemvisten för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd och Rådet för erfarenhetsutbyte i frågor som rör vissa statsbidrag.
Enheten för statsbidrag hanterar närmare 50 statsbidrag inom socialtjänst, vård och omsorg. Mottagare av statsbidrag är huvudsakligen kommuner, regioner, civilsamhällets organisationer, länsstyrelser och universitet.
De två behörighetsenheterna prövar och utfärdar legitimationer, specialistkompetens-bevis, intyg med mera till såväl svensk- som utlandsutbildad personal i hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Socialstyrelsen är värdmyndighet för Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd (HSAN) och svarar därför för nämndens handläggning och administration. Detta arbete är placerat på en av behörighetsenheterna. HSAN prövar ärenden om återkallelse av legitimation m.m. för personal inom hälso- och sjukvården.
Nu söker vi en administratör till Avdelningen för behörighet och statsbidrag. I arbetet kommer du främst att fungera som administrativt stöd i statsbidragshanteringen och i handläggningen av ärenden i HSAN men även arbete kopplat till behörighetsverksamheten kan förekomma. Tjänsten är organisatoriskt placerad på Enheten för statsbidrag.
I statsbidragshanteringen arbetar du teambaserat inom sektorerna socialtjänst och hälso- och sjukvård tillsammans med utredare och uppföljare inom de olika faserna av statsbidragsprocessen. I arbetsuppgifterna ingår bland annat att ta hand om inkomna ansökningar och redovisningar, hantera utbetalningar och fungera som kvalitetssäkrare inom statsbidragshanteringen. I arbetet med HSAN arbetar du tillsammans med jurister och medicinska föredragande. Du kommer att vara en mycket viktig del i det här arbetet.
Vi söker dig som är intresserad av
• att arbeta i dokumenthanteringssystemet Public 360, bl.a. med att skriva beslut och diarieföra ärenden
• att hjälpa till med administration i ärenden kopplade till HSAN
• hjälpa till med utskick till nämndledamöter och medicinska föredraganden
• besvara förfrågningar rörande behörighet och statsbidrag
• formaliagranskning och utredarstöd
• att förhålla dig till, och arbeta med regeringsuppdrag
• lämna ut allmänna handlingar
• administrera post och vidta relevanta åtgärder
• samarbeta i grupper och team
• hantera fakturor.
Vi söker dig som har
• flerårig erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av ärendehantering
• akademiska studier med ekonomisk, samhällsvetenskaplig, juridisk eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
• vana av att arbeta självständigt i en verksamhet med högt tempo
• stor vana av Office-paketet med fokus på Excel
• erfarenhet av att arbeta teambaserat.
Arbetsuppgifterna ställer krav på att du är strukturerad, noggrann samt har en god och tydlig kommunikativ förmåga i både tal och skrift. Du är också flexibel och initiativrik. Du har väl utvecklade analytiska och problemlösande egenskaper. Vi tror också att du är utåtriktad och har god förmåga till samarbete. Rollen kräver att du är ansvarstagande, saklig och handlingskraftig i dina uppdrag. Arbetet innebär tidvis högt arbetstempo. Därför är det viktigt att vara van vid och kunna hantera att arbeta under tidspress. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper samt din förmåga att bidra till den gruppdynamiska processen på arbetsplatsen.
Det är meriterande om du har
• erfarenhet av förbättrings- och utvecklingsarbete
• vana av att arbeta i Public 360
• vana av att arbeta med utbetalningar och fakturor
• erfarenhet av diarieföring.
Vårt erbjudande
Anställningen är visstidställning under 1 år med start så fort som möjligt, heltid och med placering i Stockholm.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga medarbetare som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 12-04-2021. Ange diarienummer 2.6.1-10348 /2021. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.
Om du har frågor om tjänsten, kontakta Tf. enhetschefen Stina Isaksson eller Åsa Wennberg. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Natasa Cirovic. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.
God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.
Kontaktpersoner på detta företaget
Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena Scarabin, enhetschef
075-247 4055