Administratör till avdelningen för register och statistik

Arbetsbeskrivning

Socialstyrelsen har en viktig roll att genom statistik belysa hälsans utveckling och vårdens innehåll. Avdelningen för register och statistik arbetar med register, statistik och dataförsörjning samt delar av myndighetens informationsstruktur. Vi arbetar till exempel med att samla in, förvalta och utveckla myndighetens register, tillhandahålla data till externa intressenter och publicera statistik.

Nu söker vi en administratör till avdelningen för register och statistik. Du kommer i ditt arbete stötta tre enheter med administrativa uppgifter. Forskar- och registerservice stöttar svensk forskning med att lämna ut data till olika forskningsprojekt. Statistikservice ansvarar att skapa skräddarsydd statistik till våra användare, främst andra myndigheter och företag. Enheten för klassifikationer- och terminologi ansvarar för förvaltning och utveckling av klassifikationer, termer och enhetlig terminologi i våra register.

Du kommer formellt vara placerad på enheten för forskar- och registerservice.

I din roll kommer du bland annat


• svara på frågor från externa användare per e-post och telefon dagligen
• arbete i vårt dokumenthanteringssystem 360 med att diarieföra handlingar, expediera beslut med mera
• administrera möten/konferenser
• administrera kontakter med externa leverantörer
• arbeta med förvaltning av styrdokument.

Tillkommande arbetsuppgifter kommer att tillkomma. 

Vi söker dig som kan stötta våra tre enheter FOR (forskar- och registerservice), SE (statistikservice) och KLT (klassifikationer och terminologi). Du kommer att arbeta i en verksamhet som är ständigt aktuell och i utveckling. Du kommer att ha ett stort eget ansvar i arbetsuppgifterna. Dagligen kommer du ha många kontakter internt och externt med en bredd av arbetsuppgifter.  

Vi söker dig som har


• erfarenhet av administrativt arbete inom offentlig förvaltning
• erfarenhet av ärendehantering
• akademiska studier i samhällsvetenskaplig, juridisk eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig
• stor vana av Office-paketet
• vana av självständigt arbete med krav på egna initiativ
• god samarbetsförmåga
• mycket goda språkkunskaper i svenska, både i tal och skrift.

 Det är meriterande om du har


• erfarenhet av administration inom hälso- och sjukvård
• diarieföring
• erfarenhet av att arbeta i Public 360.

För att lyckas i uppdraget är du noggrann, tydlig i din kommunikation och har lätt för att samarbeta. Du har ett strukturerat arbetssätt och är en god kommunikatör. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Anställningsinformation

Anställningen är en tidsbegränsad anställning till och med 2023-04-30 med start snarast. Placeringen är på enheten för Forskar- och registerservice i Stockholm. Din tjänstetitel är administratör.

Välkommen med din ansökan senast den 23 april 2021. I ditt personliga brev ber vi dig beskriva dina erfarenheter som matchar den bakgrund och kompetens vi efterfrågar.  Ange diarienummer 2.6.1-12533/2021.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta rekryterande enhetschef John Kling. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Natasa Cirovic. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO samt Magnus Göransson för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.


God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 9 april 2021
  • Ansök senast: 23 april 2021

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och  kunskapsarbete

Utredare föräldraskapsstöd, med erfarenhet av forskning och kunskapsarbete

22 november 2024

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

Utredare inom föräldraskapsstöd, inriktning brottsförebyggande

22 november 2024

22 november 2024

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

Handläggare till Barn-och ungdomskontoret

22 november 2024