OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Arbetsplatsbeskrivning
Avdelningen för särskilda utredningar (SU) handlägger ärenden enligt förordningen (2014:1106) om handläggning av ärenden om brott av anställda inom polisen och vissa andra befattningshavare (SUF). Ärendena avser anmälningar mot anställda inom Polismyndigheten och Säkerhetspolisen, den som genomgår grundutbildningen till polis, åklagare, domare, nämndemän riksdagsmän, statsråd samt personal som står direkt under polisiär arbetsledning såsom inhyrda arrestvakter. Vidare ska avdelningen vid behov ge stöd och biträde till Justitieombudsmannen, Justitiekanslern och andra myndigheter.
Oberoende och kvalitet
Chefen för avdelningen anställs genom beslut av regeringen och verksamheten finansieras via egen anslagspost. Polismyndighetens insynsråd och regionpolisråd har till uppgift att särskilt följa verksamheten. SU är en fristående avdelning inom Polismyndigheten och är lokaliserade frånskilt från övrig polisverksamhet. Alla utredare vid SU är kommissarier med lång erfarenhet av utredningsverksamhet och kompetenser från olika verksamhetsområden. Avdelningen samverkar med Särskilda åklagarkammaren (SÅK) och har bland annat upprättat gemensamma handlingsrutiner.
Organisation
Avdelningen består av ett kansli, en ärendesamordningsenhet, en underrättelseenhet, en spaningsenhet samt fyra utredningsenheter. Kansliet, ärendesamordningsenheten, underrättelseenheten samt spaningsenheten är placerade i Stockholm. Utredningsenheterna är placerade i Stockholm, Uppsala, Göteborg och Malmö.
Avdelningen söker nu en administratör med placering vid enheten i Malmö.
Arbetsbeskrivning
Enhetens huvudsakliga ansvarsområde är utredningsarbete som avser misstanke om brott begånget i tjänsten eller på fritiden av polisanställd och vissa andra myndigheters befattningshavare. Brotten som utreds är av varierande karaktär. Som administratör på enheten kommer du bl.a. arbeta med att:
Hantera förutredningar eller utredningar som initialt har enklare direktiv, t.ex. inhämtning av dokumentation, kamerabilder, foton och liknande
Inhämta domar och strafföreläggande
Hantera viss beslagshantering
Skriva ut bandade förhör
Bevaka funktionsbrevlåda samt ansvara för posthantering, bevaka enhetstelefonen, samt ta emot samtal från allmänhet och media
Hantera enhetens diarieföring samt handläggning och arkivering
Göra beställningar av t.ex. kontorsmaterial samt kontrollattestera fakturer
Biträda enhetschefen med t.ex. aktivitetsplanering och uppföljning och vara kontaktperson gentemot städ och lokalförsörjning
Bistå med enklare personaladministration, upprätta uppföljningsrutiner och andra administrativa rutiner
Övriga tillkommande arbetsuppgifter
Kvalifikationer
Vi söker dig som har:
Minst gymnasieexamen
Några års aktuell erfarenhet av brett arbete med administrativa arbetsuppgifter
Goda kunskaper och erfarenhet av arbete i Microsoft Office-paketet
Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift
Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Följande är meriterande:
Relevant eftergymnasial utbildning
Arbetslivserfarenhet inom offentlig verksamhet
Erfarenhet av arbete i de polisiära IT-systemen, t.ex. Durtvå, PÄr m.m.
Erfarenhet av arbete som civil utredare
Personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer stora krav på att du är flexibel, ordningsam och noggrann, vidare ska du ha förmågan att kunna arbeta självständigt, men också i grupp. Du behöver ha ett strukturerat arbetssätt präglat av ordning och reda samt en god kommunikationsförmåga, vi ser även att du aktivt bidrar till att utveckla verksamheten.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef:
Viveka Smidvall viveka.smidvall@polisen.se
Har du frågor gällande rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult:
Sigrid Palmkvist, sigrid.palmkvist@polisen.se
Fackliga företrädare
Lawen Dehghani, Saco tfn: 010-563 85 79
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Malmö
Arbetstid: Flex
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Administratör
I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering. Du kan se den kompletta kravprofilen i jobbannonsen. De uppgifter du lämnar i samband med din ansökan kan användas för att kontakta dig, få information och kallelser samt eventuella anställningshandlingar.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 30e januari 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A027.160/2023 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!