Administratör till Bygglovskontoret

Administratör till Bygglovskontoret

Arbetsbeskrivning

Om Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar för att skapa en levande och trygg kommun för alla. Tillsammans utvecklar vi den attraktiva, spännande och hållbara staden!

Samhällsbyggnad handlar om hur städer, byggnader och infrastruktur kan utformas för att ge en bra livsmiljö för våra invånare. Linköping är en av Sveriges snabbast växande städer. Det gör jobbet på Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen spännande och ansvarsfullt. Som medarbetare på denna förvaltning får vi ofta vara med från att till exempel ett nytt område planeras, till att det står klart. Det gör att vi får en helhetsbild av de olika stegen i samhällsbyggnadsprocessen. Vi har en bred kompetens kring samhällsbyggnad inom förvaltningen. Det gör jobbet inspirerande, kul och mycket utvecklande. Vi ser till att staden planeras optimalt och att många värden tas till vara: kultur och näringsliv, trafik och miljö. Nu och i framtiden.

Om arbetsplatsen
Bygglovskontoret har ca. 35 medarbetare och tillhör Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen. Kontoret består av två avdelningar, Bygglov och Bygginspektion, där även Bostadsanpassning ingår. Utöver detta har kontoret en administrativ grupp bestående av fyra administratörer som ger service till hela kontoret.

Kontorets basuppdrag kommer från Bygg- och miljönämnden, som är den politiska nämnd som ansvarar för kommunens verksamhet inom byggområdet. Detta innebär handläggning av lov, startbesked, slutbesked och tillsyn enligt Plan- och bygglagen (PBL) samt strandskyddsdispenser enligt Miljöbalken (MB). Kontoret bedriver även allmän rådgivning inom byggområdet till såväl medborgare som företag.

Arbetsbeskrivning
Bygglovskontoret söker en administratör med arbetsuppgifter inom myndighetsutövning kopplade till bygglovsprocessen. Registrering av en ansökan innebär startskottet för en process som är lagstyrd enligt Plan- och bygglagen (PBL), där kunden förväntar sig ett gott bemötande och ett snabbt beslut grundat på effektiv och rättssäker handläggning. 

Bygglovsverksamheten befinner sig i ett spännande utvecklingsskede där digitaliseringen är en betydande faktor för ökad effektivitet och förbättrad service till medborgare och företag. I nuläget är processen och arbetsuppgifterna både digital och analoga. Tjänsten innebär ett administrativt stöd till handläggarna som därmed avlastas från många administrativa arbetsmoment inom bygglovsprocessen, exempel på arbetsuppgifter är registrering av inkommande handlingar, expediering av beslut samt arkivering av handlingar.

Kvalifikationer
Vi söker dig med gymnasieutbildning och det är meriterande om du har eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten (till exempel utbildning inom administration, juridik). Du har erfarenhet av administrativt arbete och det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av administrativa arbetsuppgifter inom myndighetsutövning och/eller inom byggbranschen. Du har arbetat med förändrings- och utvecklingsarbete inom det administrativa området. 

Du har god datorvana och vi ser gärna att du även har erfarenhet av diarieföringssystem. Erfarenhet av ärendehanteringssystemet ByggR är meriterande.

Som person är du trygg i dig själv och relaterar till andra människor på ett lyhört sätt. Vi vill att du är självgående och tar ansvar för din uppgift, har ett strukturerat arbetssätt och driver dina processer. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och är noggrann och kvalitetsmedveten.

Du gillar att ge service, är lösningsorienterad och du har intresse och förmåga att hjälpa andra. Du har lätt för att samarbeta, ta till dig ny kunskap och nya arbetssätt och du förstår din roll samt ser till hela verksamhetens bästa. Du är lugn och stabil i stressade eller pressade situationer. 

Information om tjänsten
Tillträde: Enligt överenskommelse

Anställningsform: Tillsvidareanställning

Sysselsättningsgrad: 100 %

Antal lediga befattningar: 1

Ref. nr: 6294


Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.

Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Linköpings kommun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 28 januari 2021
  • Ansök senast: 11 februari 2021

Liknande jobb


Kontorist (omfattning 50%)

Kontorist (omfattning 50%)

25 december 2024

9 december 2024

Regulatory Affairs Specialist

20 november 2024