Administratör till Domarnämnden

Arbetsbeskrivning

Domarnämnden Domarnämnden, som inrättades under år 2008, har till huvudsaklig uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden angående tillsättning av sådana domaranställningar som tillsätts efter ansökningsförfarande och i ärenden angående tillsättning av hyresråd.Nämnden handlägger också ärenden om bl.a. bisysslor och tillstånd att uppträda som rättsligt ombud. Regeringen har i propositionen Utnämning av ordinarie domare (prop. 2009/10:181) föreslagit bl.a. att det särskilda kallelseförfarandet för de högre domaranställningarna avskaffas, att Domar-nämnden ombildas och blir en fristående statlig nämnd med eget kansli samt att Domar-nämnden bereder alla ärenden om utnämning av ordinarie domare.Den ombildade Domar-nämnden ska, enligt propositionen, också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att tillgodose rekryteringsbehovet av ordinarie domare.Förändringarna föreslås träda i kraft den 1 januari 2011. I uppdraget ingår att anställa de administratörer som behövs för nämndens verk-samhet.Utredarens uppdrag gäller med förbehåll för att riksdagen fattar beslut i enlighet med förslagen i propositionerna En reformerad grundlag (prop. 2009/10:80) och Utnämning av ordinarie domare. Arbetsbeskrivning Som administratör är du delaktig i handläggningen av olika typer av ärenden.Du tar emot anmälningar och ansökningar, registrerar inkomna handlingar samt expedierar protokoll och andra handlingar.Du tar också ett stort ansvar för kontakterna med bl.a. domstolar och sökande samt för annonseringen av lediga anställningar.I anställningen ingår också att utarbeta förslag till beslut i vissa ärenden, att utföra en del löne- och ekonomiadministrativa uppgifter, att biträda kanslichefen i olika avseenden, att utföra även andra sekreterargöromål samt att aktivt delta i nämndens förändrings- och utvecklingsarbete. Du kommer att arbeta på nämndens kansli i centrala Stockholm.På kansliet kommer det att finnas en kanslichef, två föredragande och två administratörer.Det förhållandet att antalet anställda är begränsat, innebär att dina arbetsuppgifter kan komma att variera över tiden. Kvalifikationer Vi söker dig som har - någon form av eftergymnasial utbildning som är relevant för arbetsuppgifterna, - erfarenhet av administrativt arbete, gärna från myndighet, - gott omdöme, god initiativförmåga och positiv inställning, - god förmåga att arbeta snabbt och noggrant, såväl självständigt som i grupp, - stor servicekänsla och mycket god kommunikativ förmåga, samt - mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift.Meriterande är - god kännedom om rättsväsendet och särskilt om Sveriges Domstolar, - erfarenhet av domstolsarbete eller annat arbete med juridisk anknytning, samt - kunskap om eller erfarenhet av personalrekrytering.Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning.Heltid.Tillträde sker den 1 januari 2011 eller enligt överenskommelse.Individuell lönesättning tillämpas.Ange därför dina löneanspråk i ansökan.

Kontaktpersoner på detta företaget

HR-specialist, Domstolsverket Erica Segolsson
036-15 56 12
Kammarrättspresident Bertil Ekholm
060-18 66 91
Hovrättspresident Sten Burman
060-18 68 01
Facklig representant ST Kerstin Nyman
060-18 66 66
Facklig representant SACO-S Risto Stoorhöök
060-18 68 07
Enhetschef Torbjörn Hellman
036-155493, 0703-203830

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Sveriges Domstolar
  • 2 platser
  • Heltid
  • Publicerat: 5 november 2010
  • Ansök senast: 29 november 2010

Besöksadress

Kyrkogatan 34 Jönköping
None

Postadress

None
Jönköping, 55181

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024