OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Välkommen till jobbet som får Sverige i arbete! Här arbetar du på regeringens uppdrag för en arbetsmarknad som hjälper människor framåt. Vi frigör möjligheter så att arbetssökande hittar sysselsättning och arbetsgivare sin nästa medarbetare. För att nå målet behöver vi samarbeta, i myndigheten men också med olika externa aktörer i hela landet. Tillsammans driver vi förändring, utvecklar nya arbetssätt och skapar lösningar som gör att Sverige kan fortsätta framåt. Vill du bli en av oss?
Vilka är vi
Enheten Ersättningar ingår i verksamhetsområdet Arbetsförmedlingen Direkt som bland annat utvecklar nya smarta digitala tjänster till våra kunder.
Vi möter kundernas behov genom att ta tillvara digitaliseringens möjligheter, utveckla effektiva processer och skapa förutsättningar för en enhetlig och rättssäker tillämpning av regelverket.
Arbetslöshetsförsäkringens roll som omställningsförsäkring är central i Arbetsförmedlingens nuvarande och framtida uppdrag. Ansvaret för dessa frågor ligger hos Enheten Ersättningar. Vi skapar förutsättningar för att kontrollfunktionen stärker arbetsmarknadens funktionssätt genom att utveckla och effektivisera kontrollprocessen. Vi skapar förutsättningar för att regelverket tillämpas enhetligt och rättssäkert. Detsamma gäller regelverket avseende ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser.
Enheten Ersättningar ansvarar bland annat för
- Strategisk och taktisk verksamhetsutveckling av kontrollfunktionen avseende individersättningar.
- Tolkning och normering av det regelverk som styr Arbetsförmedlingens uppdrag i arbetslöshetsförsäkringen samt regelverket för ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser.
- Remissvar, verksamhetsuppföljning och återrapporteringar samt särskilda strategiska utredningsuppdrag inom enhetens sakområde.
- Samverkan med externa parter såsom Inspektionen för arbetslöshetsförsäkringen, Sveriges a-kassor och Försäkringskassan.
Enheten Ersättningar söker nu en administratör. Hos oss blir du en av drygt 20 medarbetare som arbetar på nationell nivå med Arbetsförmedlingens uppdrag inom arbetslöshetsförsäkringen och regelverket för ersättning till deltagare i arbetsmarknadspolitiska insatser samt andra individersättningar.
Vem söker vi
Du kommer att vara det administrativa stödet till enhetschefen och i den rollen fungera lite som spindel i nätet. Du ansvarar för att dokumenthantering och enklare personal- och ekonomiadministration genomförs på ett korrekt sätt och att enheten har effektiva och tydliga rutiner som rör det administrativa området. Du tar ansvar och är bra på att planera och strukturera ditt arbete och att ha god framförhållning.
Vidare håller du dig uppdaterad inom ditt område och prövar gärna nya verktyg och metoder. Du kommer även att ingå i ett team med andra administratörer och det är viktigt att du har förmågan och trivs med att ge service och att samarbeta med andra.
Exempel på arbetsuppgifter är:
- Diarieföring och andra former av dokumenthantering
- Hantering av enhetens kommunikations- och samarbetsytor, exempelvis SharePoint
- Bevakning och hantering av funktionsbrevlådor
- Bokningar av möten, konferenser och resor
- Genomföra beställningar och inköp
- Personaladministration och ekonomiadministration så som leveranskontroll, fakturahantering och uppdateringar i ekonomiverktyget Stella
- Stöd med protokollskrivning och minnesanteckningar samt sammanställning av underlag
Kvalifikationer
- Godkänd gymnasieutbildning.
- Minst ett års erfarenhet av administrativ roll med uppgifter som huvudsakligen beskrivs ovan.
- Minst ett års erfarenhet av diarieföring och dokumenthantering i statlig verksamhet.
- Goda kunskaper i svenska språket och god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift.
- God datorvana och kunskaper inom främst MS Office-paketet
Övriga meriter
- Erfarenhet av att utveckla och digitalisera arbetssätt och metoder inom det administrativa området.
- Erfarenhet av att tillgänglighetsanpassa dokument.
Vem är du
Som person är du noggrann och bra på att planera, organisera och strukturera ditt arbete. Du har en mycket god samarbetsförmåga, är serviceinriktad, ansvarsfull och har förmåga att arbeta självständigt. Du har hög integritet och är en god kommunikatör.
Relationen till enhetschefen du ska stödja bygger på förtroende och tillit, varför stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet för rollen.
Medarbetare på Arbetsförmedlingen:
- Tar ansvar för sina arbetsprestationer och sitt bidrag till helheten
- Anpassar sig till förändring och oförutsedda händelser
- Tar initiativ till utveckling och bidrar till förbättring
Vårt erbjudande
Tjänsten är en visstidsanställning på heltid som pågår till och med den 31 december 2022. Tillträde enligt överenskommelse. Placeringsorten är Solna.
Vi erbjuder förmånliga semesteravtal, möjlighet till flextid, viss möjlighet att arbeta på distans, friskvård på arbetstid samt friskvårdsbidrag. Vår arbetsplats består av över 11 000 kompetenta och engagerade medarbetare. Genom att samarbeta och vara öppna för nya perspektiv utvecklas vi som individer och verksamhet. Tillsammans frigör vi möjligheter som får Sverige i arbete.
Läs mer om vår organisation och vårt uppdrag på vår webbplats https://arbetsformedlingen.se/om-oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2022-04-24. Bifoga ditt CV och ett personligt brev där du beskriver varför du söker jobbet.
Vi arbetar aktivt för att vara en myndighet fri från diskriminering. Det är viktigt för oss att all kompetens tas tillvara och vi välkomnar alla sökande. Vi ser positivt på om du har kunskaper i något av våra nationella minoritetsspråk.