OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Befattningen erbjuder
Vi söker dig som vill jobba administrativt inom en ny avdelning i Försvarsmakten som hanterar exportkontroll. Ett spännande och komplext område som gör att du kommer arbeta med Försvarsmaktens olika organisationer för att lösa uppgiften. Samarbete sker även med externa myndigheter och industrin, både på nationell och internationell nivå.
Är du en erfaren administratör och vill utvecklas vidare inom området exportkontroll genom dagligt arbete med komplexa utmaningar och breda problemlösningar? Du kliver på i början av en unik tillväxt i verksamheten där du kommer vara en viktig spelare för att nå våra gemensamt uppsatta mål för exportkontroll inom Försvarsmakten. Välkommen med din ansökan!
Om enheten och exportkontrollavdelningen
Försvarsstaben Stödenheten (FST Stöd) är en del av Högkvarterets. FST Stöd ska bidra till Försvarsmaktens verksamhet genom att samordnat leda och stödja utveckling, anskaffaning, vidmakthållandet och avveckling inom områdena för materiel, faciliteter och interoperabilitet. Detta för att förband ska ges förrutsättningar till upprätthållande av beredskap och operativ effekt för att möta ökad tillväxt och internationell samverkan.
FST Stöd har etablerat en ny avdelning med uppgiften att tillse och utveckla rutiner för försvarsmaktens kontroll och efterlevnad av lagar, regler och ingångna avtal samt den samlade rapporteringen inom området för exportkontroll. Avdelningen jobbar i nära samverkan med Armén, Marin, Flyget, områdena för logistik och ledningssystem samt externa myndigheter och industrin nationellt och internationellt.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som administratör kommer du att arbeta med att stödja och bereda ärenden inom området exportkontroll. Ärendena behandlar regelefterlevnad av materielen under hela dess livscykel. Från kravställning vid anskaffning av materiel, nyttjande i samband med bland annat övning, insats och underhåll till slutligen avveckling. Detta inkluderar arbete med produktklassificering och ansökningar av licenser och tillstånd avseende krigsmateriel och PDA. Läs mer på www.isp@.se kring regelverk och klassificering.
För att kunna lösa dessa komplexa sammanhang inom exportkontroll krävs en stor grad av intern samverkan med ansvariga för materielen inom Försvarsmakten (ex Armen, Marin, Flyget) men även med tillverkare, leverantörer samt myndigheter både nationellt och internationellt.
Tjänsten innebär också att hantera rutinbaserade administrativa arbetsuppgifter samt bereda, sammanställa och föredra underlag för chefsbeslut.
Då avdelningen är relativt ny, skapar det stora möjligheter att påverka utvecklingen av metoder och rutiner.
KRAV
Kvalifikationer
• Lägst gymnasial utbildning med godkända betyg
• Minst 5 års aktuell och relevant erfarenhet av administrativt arbete
• God IT-kunskap och datorvana, minst inom Microsoft office
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• Akuell erfarenhet från processorienterat eller motsvarande systematiskt arbetssätt
• Erfarenhet av tolkning och tillämpning av regelverk
Personliga egenskaper
För att både trivas och passa i rollen som administratör behöver du vara van vid att arbeta självständigt, vara ansvarsfull och noggrann. Du har ett systematiskt arbetssätt där du ser att sätta uppgiften i större sammanhang. Vidare är Du är initiativrik och drivande i ditt arbetssätt och framför gärna sakliga förslag till utveckling och förbättningar. Du ser gärna att bidra till och vikten av gruppens resultat före den enskildes uppgifter.
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
MERITERANDE
Meriterande för för tjänsten är erfarenhet av:
• arbete inom Försvarsmakten, verksamhetserfarenhet (logistikflöden)
• exportkontroll eller till exportkontroll direkt relaterad verksamhet
• klassificering inom områdena krigsmateriel och PDA
• att arbeta med Försvarsmaktens stödsystem
• att tolka och tillämpa regelverk inom exportkontroll
• arbete med materiel- och systemstrukturer
Därtill ser vi det även som meriterade om du har:
• Eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten
• Körkort klass B
För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se).
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad (hel-deltid): Heltid
Arbetsort: Arboga
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
För upplysningar om befattningen kontakta:
Fredrika Lejon tel: 072-182 02 15 alternativt Conny Sikvad tel: 0703-359 326
För information om rekryteringsprocessen kontakta:
Kerstin Källenius HR-konsult tel: 073-035 09 58
Fackliga företrädare:
SACO, Camilla Robertsson
SEKO, Liselott Larsson
OFR/S, Kjell Tetzlaff
OFR/O, Arne Nilsson
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2023-05-03. Din ansökan bör innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:
I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.