Administratör till Familjehemsenheten

Administratör till Familjehemsenheten

Arbetsbeskrivning

Om rollen och dina arbetsuppgifter
Nu söker vi en ny medarbetare som vill bidra med kompetens och service till vår enhet.

Som administratör hos oss kommer du att arbeta inom flera administrativa områden för att stödja de myndighetsutövande verksamheterna. Du ska stödja teamet i hantering av  exempelvis placeringsavtal, delgivning och avslagsbeslut. Du hanterar administration av domar och gör beräkningar av egenavgifter. Andra exempel på arbetsuppgifter är löneutbetalningar till jourhem, familjehem och kontaktfamiljer och gör registerutdrag till polis, andra socialtjänster med flera.

Övrigt förekommande arbetsuppgifter kan exempelvis vara att boka resor till brukare och medarbetare och sköta administration i verksamhetssystemet. På daglig basis kommer du också vara behjälplig med att hantera frågor kopplat till verksamhetssystemet LifeCare genom att stötta familjehemssekreterarna. Du kommer också ha kollegor med olika fokusområden inom administration, där du förväntas kunna stötta upp vid behov.

Din chef kommer att vara enhetschefen för verksamheten. Du kommer att ingå i ett nätverk med andra administratörer där du får möjlighet att kompetensutvecklas och utveckla gemensamma arbetssätt tillsammans med dina administratörskollegor.

Vi söker dig
Du har en avslutad gymnasieutbildning gärna inom administration, ekonomi eller liknande. Högskoleutbildning med administrativ eller ekonomisk inriktning eller annan eftergymnasial utbildning inom området är meriterande.

Du behöver ha erfarenhet av administrativt arbete och har du erfarenhet av administrativt arbete inom socialtjänsten samt kännedom om socialtjänstens uppdrag och verksamhet är det meriterande. Detta tror vi gör att de administrativa arbetsuppgifterna blir mer intressanta om de sätts i sitt sammanhang.

Du trivs med att arbeta självständigt, är strukturerad i ditt arbetssätt och prioriterar bland dina uppgifter. Du har goda kunskaper om officepaketet och känner dig bekväm med digitala verktyg.

Utifrån din erfarenhet kan mer kvalificerade arbetsuppgifter bli aktuella och utvecklas framåt.

För att lyckas i din roll är det viktigt att du är relationsskapande och serviceinriktad, du kan omsätta data till analyser och kan presentera detta på ett pedagogiskt sätt.

Du har en god nivå i svenska språket, såväl muntligt som skriftligt.

För att du ska trivas, utvecklas och samtidigt göra ett bra arbete tror vi att du:

- har ett självständigt arbetssätt
- tycker om att vara hjälpsam och att bidra till helheten utifrån ditt administrativa perspektiv
- kan hantera att ha flera arbetsuppgifter i gång samtidigt och kan göra en prioritering av dessa
- kan själv lyfta fram förbättringsområden och ta initiativ till utveckling

Vi är en enhet som tillsammans tycker det är viktigt att ha roligt på jobbet, känna att vi gör skillnad för dem vi finns till för samt ha en nära och öppen dialog med varandra. Vi jobbar ständigt med att utveckla en god arbetsmiljö och att alla ska ha goda förutsättningar och känna att de ges möjlighet att göra ett bra jobb.

Låter det som ett jobb som passar dig? Vi ser fram emot din ansökan! Vi planerar att genomföra intervjuer under v. 25 och arbetar därför med löpande urval.

Vi erbjuder dig
Som medarbetare hos oss erbjuds du en rad förmåner med fokus på balans, trygghet och hälsa. Lunds kommun är en stor organisation med många spännande verksamheter och möjligheter för medarbetare till utveckling. Som medarbetare får du även tillgång till vår förmånsportal där du enkelt kan se dina förmåner och administrera dessa.
https://lund.se/arbete-och-lediga-jobb/sa-ar-det-att-arbeta-med-oss/det-har-ger-vi-dig-som-medarbetare

Om arbetsplatsen
Att arbeta inom Familjehemsenheten i Lund innebär att jobba med helheten runt det placerade barnet. Inom enheten ansvarar vi för att rekrytera, utreda och utbilda samt handleda både nya och gamla familjehem. Familjehemsenheten arbetar också med jourhemsplaceringar och kontaktverksamhet. Vårt arbete präglas av hög kvalitet, rättssäkerhet och vi jobbar ständigt på att hitta en balans i goda arbetsvillkor och arbetsmiljö. Vi utvecklar våra arbetssätt kontinuerligt för att kunna möta lundabornas behov på bästa sätt och vi hoppas att du vill vara med och hjälpa oss att bli ännu bättre.

Övrigt
Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg.

Vi är en del av arbetsmarknads- och socialförvaltningen där cirka 600 medarbetare ger stöd till de lundabor som behöver socialtjänstens insatser. Tillsammans ser vi till att barn och unga får en så bra uppväxt som möjligt. Vi utgår från hela familjens situation och att ingen ska fara illa. Det handlar om att ge stöd till vuxna med skadligt bruk och beroende eller psykiska funktionsnedsättningar, till dem som behöver ekonomiskt bistånd, god man, förvaltare eller stöd för att kunna studera eller arbeta, samt till flyktingar.

Här får du plats att växa. Inom Lunds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetslivet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö, och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss?

Sammanfattning

Liknande jobb


Redovisningsassistent

Redovisningsassistent

20 december 2024