Administratör till Flyktingadministration

Administratör till Flyktingadministration

Arbetsbeskrivning

Vi i socialförvaltningen Centrum arbetar varje dag för att invånarna i centrala Göteborg, Majorna, Linné, Örgryte och Härlanda ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till insatser för en jämlik stad.
Vi vill skapa en mer likvärdig och effektiv socialtjänst som utgår från evidens och erfarenhet.

Om du söker mål och mening på din färd och vill verka i stadens hjärta - jobba hos oss!



ARBETSUPPGIFTER
Flyktingadministrations uppdrag är att handlägga, administrera och bevaka Göteborgs Stads rätt till statlig ersättning för mottagna, asyl- och tillståndssökande flyktingar och andra skyddsbehövande. Uppdraget innehåller handläggning av ansökningsprocessen, stöd och service till staden, presentera statistik, kommunikation med Migrationsverket och att företräda staden i besvärsärenden.

Att arbeta som administratör på Flyktingadministration är ett brett och mångbottnat uppdrag. Rollen innehåller bland annat bearbetning av omfattande ekonomiska underlag, att skapa utbetalningsunderlag och söka information i treserva, stadens system för individdokumentation. Enheten befinner sig i en utvecklingsprocess. För den administrativa rollen innebär detta att i nära samarbete med främst controller och koordinator utveckla den ekonomiska processen. Vi är en liten enhet och alla medarbetare hos oss förväntas aktivt bidra med det som behövs för att utföra vårt uppdrag.

Vi söker nu en administratör för en tillsvidaretjänst på heltid.

Att arbeta som administratör innebär att du på ett självständigt och noggrant sätt planerar dina arbetsuppgifter så att de blir väl utförda inom en fast tidsram. För att lyckas med detta krävs nära samarbete med kollegor. Förutsättningarna för vårt arbete kan ibland skifta snabbt och då ställs stora krav på flexibilitet och prestigelöshet så att vi tillsammans kan göra ett gott arbete.
Som administratör är du ett viktigt stöd för handläggarna i deras arbete genom att bistå med underlag som de behöver för att göra ansökningar till Migrationsverket. Du behöver vara flexibel och lyhörd för vilket stöd som efterfrågas. I ekonomiprocessen är det avgörande att du är noggrann, detaljorienterad och finner arbetsglädje i att hantera stora mängder material. Arbetet erbjuder en stor variation där delar av arbetet är repetitivt och andra delar kräver förmåga till flexibilitet och nytänkande. Administratören diarieför handlingar varje arbetsdag och behöver genomföra detta med noggrannhet.

Administratören förväntas ha mycket goda kunskaper i Excel och ha tidigare erfarenhet av Treserva.

Hos oss värnar vi om vår gemensamma arbetsmiljö och du kommer vara en viktig del av det fortsatta arbetet. Vi söker därför dig som är en aktiv deltagare och uppskattar att själv utvecklas tillsammans med kollegor.


KVALIFIKATIONER
- Du har gärna en högskoleutbildning, alternativt en för tjänsten adekvat eftergymnasial utbildning.
- Du har arbetserfarenhet inom administration.
- Du har dokumenterade goda kunskaper i Excel.
- Du har tidigare erfarenhet av att arbeta i Treserva.
- Du planerar, prioriterar och följer upp ditt arbete på ett självständigt och effektivt sätt. Du har en god administrativ förmåga och ditt arbete genomsyras av noggrannhet.
- Du har god social kompetens och arbetar gärna tillsammans med dina kollegor. Du strävar efter att ständigt utveckla dig själv, i din professionella roll och i din roll som kollega.
- Tidigare erfarenhet av diarieföring är meriterande.

Sammanfattning

Liknande jobb


Ekonomiassistent

14 december 2024

Vi söker ekonomiansvarig för kunds räkning!

Vi söker ekonomiansvarig för kunds räkning!

13 december 2024

29 november 2024

Ekonomi ansvarig

10 december 2024