OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Hovrätten för Västra Sverige är den näst störst av landets sex hovrätter.
Hovrättens huvudsakliga uppgift är att pröva mål och ärenden som överklagats från de tingsrätter som ingår i hovrättens domkrets. Domstolen har fyra dömande avdelningar och en administrativ avdelning. Vid hovrätten arbetar cirka 120 personer. Hovrätten har lokaler i centrala Göteborg.
Om tjänsten
Som administratör på hovrätten har du en central roll i en viktig och spännande verksamhet. Dina arbetsuppgifter är varierande och du vara del av hovrättens administrativa kansli, vilket idag består av fem medarbetare som bland annat arbetar med ekonomi, nämndemän, HR och IT. I din roll kommer du att ge support och stöd till hovrättens chefer och övriga medarbetare. Arbetet kommer att ske i nära samarbete med övriga kollegor inom det administrativa kansliet. Tillsammans arbetar ni med att utveckla och förbättra rutiner och processer samt deltar i olika avdelningsöverskridande arbetsgrupper för att utveckla hovrättens verksamhet. Arbetet innebär också många interna och externa kontakter.
Arbetsuppgifter som kan ingå i rollen som administratör är till exempel:
- Ledningsstöd, t.ex. mötesbokningar, konferenssamordning, introduktionsprogram, webbuppdateringar, mötesanteckningar.
- Ansvar för administrativa diariet, t.ex. registrering av inkommande och utgående handlingar samt arkivering av dessa.
- Ekonomiadministration, t.ex. fakturahantering, rese- och hotellbokningar och viss enkel bokföring, granskning av offerter, bistå i planering och uppföljning av hovrättens budget, samt avtalshantering och upphandling.
- Administration av nämndemän, t.ex. schemaläggning och bokning, registrering och kontroll av nämndemäns tjänstgöringsrapporter.
Just nu pågår ett arbete med att se över avdelningens ansvarsområden och fördelning av arbetsuppgifter. Det innebär att de tjänster vi nu utlyser kan komma att utformas efter hand.
Kvalifikationer
Vi söker dig som trivs i en administrativ och stödjande roll. Du har lägst gymnasieutbildning eller annan utbildning som tillsammans med relevant arbetslivserfarenhet anses likvärdig. Erfarenhet av administrativt arbete från statlig eller kommunal verksamhet är ett krav. Erfarenhet av diarieföring och/eller ekonomiadministration är meriterande.
Rollen kräver att du har god förmåga att självständigt planera och strukturera ditt arbete. Vi söker dig som är lätt att samarbeta med och som har ett problemlösande förhållningssätt. Din kommunikativa förmåga är god och du förmedlar information tydligt och enkelt, både muntligt och skriftligt. Då du kommer att hantera många olika typer av arbetsuppgifter är det viktigt att du har lätt för att lära dig nya uppgifter och har förmågan att analysera och lösa problem. Arbetet är omväxlande och du kommer att ingå i en liten grupp där vi hjälps åt och är flexibla, vilket kräver att du är prestigelös, kan täcka upp för dina kollegor och hantera såväl mindre som större uppgifter. Ansvars- och servicekänsla samt intresse för utvecklingsfrågor är andra viktiga egenskaper.
Du har mycket goda kunskaper i Officepaketet och har förmåga att söka tillgänglig information och lära dig de IT-system som tillämpas i verksamheten.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Övrigt
Vi söker en eller flera administratörer. Tjänsterna tillsvidareanställningar på heltid.
För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.