OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Ett av kriminalvårdens verksamhetsområden i region väst är Mariestad som omfattar den slutna anstalten Johannesberg, den öppna anstalten Rödjan och Häktet Mariestad. Mariestad har i dagsläget ca 250 anställda fördelade inom olika yrkeskategorier och kompetenser men med nybyggnationer framförallt på området vid Rödjan söker vi ny personal för att bemanna både Sveriges största öppna anstalt och en kommande ny sluten anstalt.
ARBETSUPPGIFTER
Som administratör i kansliet arbetar du med klient- och verksamhetsadministration i form av registrering och expediering av klienthandlingar, intagnas medel, posthantering, arkivering och beställningar. Fakturahantering och annan ekonomisk administration är också aktuellt. I arbetet ingår också att ge administrativt stöd till chef såväl som kollegor.
Arbete med diarieföring kan förekomma.
I rollen som administratör i kansliet innebär det externa kontakter, där du representerar Kriminalvården gentemot samarbetspartners och allmänhet. Arbetsuppgifterna förutsätter att du har kännedom om offentlighetsprincipen samtidigt som du kan säkerställa att sekretesskyddet upprätthålls.
KVALIFIKATIONER
Som administratör i kansliet är det viktigt att du har god samarbetsförmåga, gott omdöme och god administrativ förmåga. Dina personliga egenskaper är av stor vikt för oss. Du är serviceinriktad och har en förmåga att var tydlig i din kommunikation. Du ska vara strukturerad och ha god ordning. Du har en helhetssyn där du förstår din roll men ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut.
För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Krav:
• Fullständig gymnasieskolekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen, gärna med inriktning mot ekonomi, kontor eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig
• Erfarenhet av administrativt arbete
• Förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på svenska
Meriterande:
• Erfarenhet av arbete i Kriminalvården eller annan statlig myndighet
• Erfarenhet av arbete med arkiv, sekretessbelagda dokument samt hantering av myndighetsmail eller liknande
• Kunskap och erfarenhet av att jobba i ekonomisystem och/eller Platina
• Kunskap om påföljdssystemet
ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. För denna befattning kommer en säkerhetsprövningsintervju att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning.
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.