OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
När du jobbar på Länsstyrelsen Östergötland påverkar du samhällsutvecklingen, varje dag. Du får använda din spetskunskap på landets bredaste myndighet, i samarbete med andra experter inom en rad olika områden, och i nära samverkan med nationella myndigheter, kommuner, regioner och civilsamhällets organisationer. Dina kunskaper kommer många till del, och du får arbeta både långsiktigt strategiskt och handfast i den östgötska vardagen. I stad och på landsbygd. I länet, i landet, i världen. Att arbeta på Länsstyrelsen Östergötland är ett viktigt uppdrag, ett stort ansvar och en inspirerande möjlighet. Låt din kunskap bli en kraft för Östergötland.
Vill du vara med vid uppbyggnaden och utvecklingen av det Nationella centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck? Vi söker nu en erfaren administratör som vill vara med och utveckla verksamheten och som kan strukturera samt rättssäkra de administrativa processerna inom avdelningen.
Är du redo för ett omväxlande uppdrag som kräver engagemang och initiativtagande med hög känsla för service och fokus på helheten?
Du kommer att tillhöra Avdelningen Nationellt centrum mot hedersrelaterat våld och förtryck som inrättades den 1 oktober 2022 och som ska stödja och bidra till ett strategiskt, förebyggande och kunskapsbaserat arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck på nationell, regional och lokal nivå. Avdelningen, som består av två underliggande enheter, ska utveckla arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck genom att stärka statliga och kommunala verksamheters förmåga att förebygga och bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck, barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning av flickor och kvinnor. Ytterligare verksamhetsområden kan tillkomma över tid utifrån nya regeringsuppdrag. Vid avdelningen finns bland annat en nationell stödtelefon för yrkesverksamma och ett samordningsuppdrag där avdelningen bidrar i utvecklingen av regionala resurscentra för att bekämpa hedersrelaterat våld och förtryck. Avdelningen ansvarar vidare för framtagande av rapporter, remissyttranden och kartläggningar samt del- och slutredovisningar av regeringsuppdrag etcetera och genomför även kompetenshöjande insatser i form av utbildningar, nätverksträffar, seminarier och föreläsningar.
Som erfaren administratör hos oss arbetar du i ett nära samarbete med avdelningens chefer och uppdraget innehåller administrativa uppgifter såväl som mer kvalificerade koordinerade uppdrag. Dina arbetsuppgifter innebär ekonomiska sammanställningar och redovisningar, rese- och hotellbokningar, fakturahantering samt budget och verksamhetsplanering, inklusive tertialuppföljning och årsredovisning. Du kan även komma att medverka i arbetet med del- och slutredovisningar av olika projekt och rapporter. Vidare utgör du administrativt stöd och tar ansvar för praktisk planering inför och bokning av lokal för avdelningsgemensamma möten och konferenser. I din roll förekommer även uppföljningsarbete efter avdelningsgemensamma möten och konferenser i form av bland annat att färdigställa mötesanteckningar och genomföra eventuella utvärderingar. Du ansvarar vidare för att hålla samman vissa löpande kontakter med berörda samverkansaktörer. Det ingår även att förbereda underlag med anledning av rekrytering och koordinera samt ansvara för vissa delar av introduktionen vid nyanställning. I tjänsten förekommer resor utanför tjänstgöringsorten.
Vi vill att du har fullgjord gymnasieutbildning. Du har vidare flerårig dokumenterad erfarenhet av administrativt arbete och arbete med ekonomifrågor samt fakturahantering, gärna från offentlig sektor. Du har även god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift samt mycket goda kunskaper inom MS Office (i synnerhet Word, Powerpoint och Excel). Det är meriterande om du har erfarenhet av ledningsstöd samt att analysera ekonomiska underlag och tidigare ansvarat för mötesbokningar, förberedelser inför möten, dokumenthantering samt diarieföring.
Som person är du strukturerad och noggrann med mycket god samarbetsförmåga. Du har en helhetssyn och ett lösningsfokuserat arbetssätt som kan bidra till att bygga upp och säkerställa en effektiv administration inom avdelningen. Ditt förhållningssätt genomsyras av prestigelöshet och kvalitetmedvetenhet. Du har vidare ett serviceinriktat förhållningssätt, en känsla för ordning och reda samt förmåga att snabbt växla mellan olika arbetsuppgifter, som kommer att variera över tid. Du ska kunna hantera flera olika arbetsuppgifter parallellt men även nyttja tid mellan uppgifter genom att ta dig an andra relevanta uppgifter inom ditt arbetsområde. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper.
Anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Placeringsort är Linköping. Tillträde sker snarast och efter överenskommelse.
Övriga villkor
Länsstyrelsen arbetar med individuella distansavtal, vilket innebär en möjlighet att arbeta på distans två dagar i veckan om verksamheten tillåter.
Länsstyrelsen har en viktig samordnande roll vid samhällsstörningar och därmed ingår samtliga anställda i kris- och krigsorganisationen. Vissa av våra tjänster är säkerhetsklassade vilket innebär att säkerhetsprövning då kommer att genomföras innan anställning.
Läs mer om våra förmåner och hur det är att arbeta hos oss på vår hemsida.
https://www.lansstyrelsen.se/ostergotland/om-oss/jobba-hos-oss.html
Vill du veta mer kontakta Avdelningschef Sandra Petersson, tel. 010-2235780. Fackliga företrädare för SACO är Magnus Roback, tel. 010-223 54 89 och för ST Nina Stenmark, tel. 010-223 53 04.
Välkommen med din ansökan som du skickar via www.varbi.se. Din ansökan ska ha inkommit senast den 24 mars 2023, ange ref nr 3727.