OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten söker administratör till Nationella operativa avdelningen med placering vid Gränspolissektionen. Ref nr 526/16.
POLISMYNDIGHETEN
Nationella operativa avdelningens uppgifter och ansvar har bäring på nationell och internationell kommunikation och samordning, nationell och internationell underrättelseverksamhet, utredning av föreskrivna brottstyper eller sällan förekommande brott samt biträde till regionerna. Dessutom ska avdelningen genom omvärldsbevakning och omvärldsanalys ha ansvar för framtagande av lägesbilder avseende brotts- och händelseutveckling nationellt och internationellt samt ha ett tydligt funktions- och processansvar för flera verksamhetsområden.
Gränspolissektionen ingår som en del av Nationella Operativa Avdelningens Operativa enhet, och har det strategiska ansvaret för gränspolisverksamheten och ansvarar för samordna, strukturera och metodutveckla polisens arbete med gränskontroll, inre utlänningskontroll och verkställigheter. Sektionen är nationell kontaktpunkt för EU:s gränskontrollbyrå Frontex och har ett nationellt samordningsansvar för Sveriges deltagande i Frontex operationer. Sektionen ansvarar också för förvaltningen av den Europeiska fonden för de yttre gränserna, stöd till gränskontrollen i frågor om resehandlingar och dokument samt samordning av polismyndigheternas kontakter med utländska ambassader i verkställighetsärenden.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsbeskrivning
Polismyndigheten har sökt pengar från Asyl- Migrations- och Integreringsfonden (AMIF) för ett projekt för att placera en återvändandesambandsman i Kabul, Afghanistan med syfte att öka antalet möjliga tvångsvisa verkställigheter av beslut om av- och utvisning till Afghanistan.
Projektets övergripande mål är att utveckla samarbetet med relevanta afghanska myndigheter för att kunna genomföra och öka verkställigheter till landet. Detta kommer att göras genom att placera en återvändandesambandsman i Kabul. Ett etablerat kontaktnät kommer att underlätta ärendehanteringen, vilket kommer att medföra att ett ökat antal verkställigheter dit kan genomföras. Att förbättra samverkan med lokala myndigheter, flygplatsen, övriga EU-länder, frivilligorganisationer och andra nyckelpersoner på plats är av stor betydelse för att förbättra informationsflödet och effektivisera mottagandet i landet.
Projekttid löper mellan 2016-06-01 - 2018-12-31.
Du kan läsa mer om AMIF här: http://www.migrationsverket.se/Andra-aktorer/EU-fonder/Asyl--migrations--och-integrationsfonden-AMIF.html
I rollen som administratör arbetar du med administrationen som är kopplad till projektet och det praktiska som uppkomma för att driva projektet. Du är ett administrativt stöd till projektledaren och återvändandesambandsmannen som är stationerad i Kabul och fungerar som spindeln i nätet som har koll den löpande administrationen. Huvudsakliga arbetsuppgifter är att boka och samordna resor och konferenser, protokollföra under möten, dokumentera och uppdatera material samt ansvara för ekonomiadministration, t.ex. kvittoredovisningar.
För fullständig annons, kravprofil och ansökan; se polisen.se under fliken aktuellt, lediga jobb.