OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Rymden expanderar och det gör vi också!
Om Enheten
Försvarsmakten är inne i en dynamisk tillväxtperiod för att bygga ett starkare försvar som kan möta det förändrade omvärldsläget. Rymdavdelningen på Försvarsmakten utökar sin verksamhet för att möta nya utmaningar i vår allt mer högteknologiska värld. Enheten lyder under Flygstaben och leder förmågeutvecklingen inom rymddomänen. I arbetet med den nya rymddomänen är det även av stor vikt att integrera ny kunskap med tidigare erfarenheter från de övriga domänerna land, sjö, luft och cyber.
Vi erbjuder en unik möjlighet att tidigt vara med och stötta Försvarsmaktens utveckling inom rymddomänen och därigenom bidra till Sveriges säkerhet. Arbetet är stimulerande och utmanande med möjligheter såväl som förväntningar till tidigt ansvarstagande och ägandeskap.
Hos oss erbjuds bra friskvårdsförmåner som bl.a. inkluderar träning tre timmar i veckan på arbetstid, samt goda möjligheter till balans mellan fritid och arbete.
Tjänsteort är vid Flygstaben i Uppsala.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som administratör på rymdavdelningen har du ett omväxlande och viktigt uppdrag för att helheten inom verksamheten ska fungera. Du kommer ha en stödjande roll och arbeta nära avdelningschefen och dina övriga kollegor med administrationav enhetens dagliga drift, exempelvis:
- Arbetstidsplanering, inköp, resehantering och resebeställningar, uppföljning och beställning av varor och produkter.
- Expeditionstjänst, inkluderande Vidarstöd och upprättande av skrivelser.
- Stöd till avdelningens långsiktiga planering, koordinering och genomförande av verksamhet.
- Stöd vid budgetering och uppföljning.
- Ansvar för arbetsplatsens expenser samt övrig logistik inom avdelningen.
- Stöd med beställningar, logistik och koordinering vid seminarier, möten och resor.
- Upprättandet av skrivelser och protokoll i samband med interna och externa möten.
Kvalifikationer
- Utbildning inom administration alternativt motsvarande utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig.
- Erfarenhet av arbete med budgetering och uppföljning.
- Mycket god datorvana med särskilt fokus på Officepaketet men även förmåga att sätta dig in i nya system.
- God förmåga att uttrycka sig formellt i tal och skrift på svenska såväl som engelska.
Meriterande
- Erfarenhet av liknande arbetsuppgifter inom Försvarsmakten eller annan myndighet
- Erfarenhet av arbete i Försvarsmaktens stödsystem PRIO, Vidar m.m.
- Tidigare militär bakgrund
Personliga egenskaper
Vi söker dig med rymdintresse som har förmåga att arbeta i team såväl som självständigt. Du är serviceinriktad och har lätt för att ta kontakt med människor då du kommer ha ett nära samarbete med dina kollegor. En förutsättning för att klara av arbetsuppgifterna på ett bra sätt är att du är strukturerad och ordningsam samtidigt som du kan arbeta flexibelt och snabbt byta fokus om någon del av avdelningen behöver stöttning.
För att myndighetens uppdrag ska vara framgångsrikt förutsätts att alla medarbetare uppträder enligt den värdegrund som finns. Försvarsmaktens värdegrund slår vakt om alla människors lika värde, rättvisa och jämlikhet och främjar demokrati och mänskliga rättigheter (läs mer på www.forsvarsmakten.se)
Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning.
Individuell lönesättning tillämpas.
Tjänstgöringsomfattning: 100 %
Arbetsort: Uppsala
Tillträdesdatum: Tidpunkten för rekryteringen och anställningen kommer att anpassas både mot individens såväl som avdelningens behov.
Vid tänkt anställning kommer säkerhetskontroll (Säkerhetsprövningsintervju och registerkontroll) genomföras. Utfallet av denna krävs innan anställning genomförs.
För upplysningar om rekryteringsprocessen, kontakta:
HR Generalist Emma Gustafsson, emma.z.gustafsson@mil.se
Fackliga företrädare:
OFR/O Anders Wedin
OFR/S Caroline Nilsson
SACO Borka Medjed Hedlund
SEKO Jan Salomonsson
Telefonkontakt för ovan nämnda nås genom Försvarsmaktens växel, 08 – 788 75 00
Sista ansökningsdag
Välkommen med din ansökan senast 2022-03-19.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
--------------------------------------------------------
Information om Försvarsmakten och det rekryterande förbandet:
Flygstabens första och största uppgift är att stödja flygvapenchefens ledning av samtliga flottiljer och skolor i flygvapnet i alla nivåer av konfliktskalan. Flygstaben utvecklar, planerar, genomför och utvärderar order och direktiv ställda av flygvapenchefen. Flygstaben består av cirka 250 medarbetare. Flygvapnet organiserar och utbildar flyg-, bas- och ledningsförband och har i uppdrag att bevaka och skydda Sveriges luftrum. Det är ett uppdrag som pågår dygnet runt, året runt, för att säkerställa Sveriges integritet. Inom flygvapnet arbetar cirka 4000 medarbetare, civila och militära.
I Försvarsmakten finns en stark värdegrund som bygger på öppenhet, resultat och ansvar. Professionell utveckling och personlig hälsa värdesätts och uppmuntras. Det finns goda förutsättningar för intern karriärrörlighet, friskvård samt bra balans mellan arbete och privatliv.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap.
Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras och att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.