Administratör till Säkerhetsavdelningen

Arbetsbeskrivning

Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.

Säkerhetsavdelningen har i uppgift att långsiktigt inrikta, normera och driva myndighetens säkerhetsarbete så att myndighetens säkerhetsbehov tillgodoses över tid. Avdelningen styr och ger stöd i säkerhetsarbetet inom anstalts-, häktes- och frivårdsverksamheten, transportverksamheten samt myndigheten i övrigt.

Sektionen för analys och samordning ansvarar för att, inom ramen för myndighetens styr- och uppföljningsmodell, ta fram metoder och modeller för uppföljning, analys och planering av säkerhetsarbetet, exempelvis det dynamiska säkerhetsarbetet, risk- och sårbarhetsanalyser samt de nationella lägesbilderna avseende säkerhet.

ARBETSUPPGIFTER
I rollen som administratör kommer du genom stöd, metod, struktur och ordning bidra till högre effektivitet vid säkerhetsavdelningen. Det kan även förekomma ansvar för egna arbetsuppgifter och uppdrag.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter och ansvarsområden involverar administrativt stöd, avseende exempelvis ärendehantering, mötesbokningar, protokollskrivande, diarieföring, arkiv, vissa kortare planerings-, koordinerings- och beredningsuppgifter som underlättar arbetet för avdelningen i stort och samt mot ledningsgrupp och säkerhetsdirektör. Du är delaktig i att förfina och förbättra metoder, arbetssätt och åtgärder som syftar till att främja en enhetlig tillämpning inom arbetsområdet samt aktivt medverka till att vidareutveckla avdelningens verksamhetsstöd så att detta bidrar till verksamhetsnytta, är verksamhetsanpassat och resultatorienterat.

I rollen ingår också administrativ koordinering och hantering av både inkomna och upprättade handlingar inom avdelningen. Registrering av handlingar, arkivering samt handläggning av frågor relaterade till dokumenthantering samt upprättande/avslutande av personalakter och insortering vid huvudkontorets personalarkiv. Du ansvarar för avdelningens posthantering, ink. e-posthantering och är lokal administratör för delar av avdelningens behörigheter.

Du kommer vara behjälplig med att bistå chefer på säkerhetsavdelningen i att förbereda ärenden, boka möten, ta fram information ur databaser, samt sammanställa material. Förberedelser, genomförande och uppföljning av längre eller kortare uppdrag och utredningar inom enheten.

KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som är trygg, stabil och har självinsikt och arbetar bra med andra människor. Du uttrycker en positiv attityd till ditt arbete, verksamheten och/eller organisationen och handlar i enlighet med fattade beslut, verksamhetsplanen, mål, policys och riktlinjer. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. I ditt arbete planerar, organiserar och prioriterar du på ett effektivt sätt samt är noggrann och väl medveten om mål och kvalitetsstandard.

För oss är det viktigt att du delar Kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen samt tron på människans vilja och förmåga att utvecklas. Du är även medveten om och har förståelse för hur bakgrund, kultur och grupptillhörighet påverkar dig själv och andra. Vidare förväntas du med ditt förhållningssätt bidra till att alla blir likvärdigt bemötta. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi söker dig som har:
• Fullständig gymnasieskolekompetens i form av slutbetyg eller gymnasieexamen med inriktning mot ekonomi, kontor alternativt annan utbildning Kriminalvården bedömer relevant
• Erfarenhet av administrativt arbete vid myndighet, samt god administrativ förmåga
• Hög datormognad och erfarenhet av att använda IT som stöd i arbetet
• Erfarenhet av att arbeta i Office-paketet
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på såväl svenska som engelska

Det är meriterande om du har:
• Administrativ fortbildning
• Kriminalvårdserfarenhet
• Erfarenhet av arbete med arkiv, sekretessbelagda dokument samt hantering av myndighetsmail eller liknande
• God kunskap och förståelse om statsförvaltning och den statliga värdegrunden
• Kunskap inom Kriminalvårdens administrativa system (Proceedo, KVR, Platina)
• Kännedom om offentlighetsprincipen samt sekretessfrågor

ÖVRIGT
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. För att arbeta hos oss behöver du genomgå en säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande en säkerhetsprövningsintervju med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Vid säkerhetsprövningen utreds du som person, din bakgrund och dina relationer ur ett säkerhetsperspektiv. Du behöver vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I samband med din anställningsintervju får du mer information om säkerhetsprövning.

Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/

Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.

Provanställning kan komma att tillämpas.

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.

Sammanfattning

Liknande jobb


Två Schemakonsulter akutbemanning - socialförvaltningen

23 september 2024

Bemanningsplanerare

23 september 2024

20 september 2024