Administratör till Socialstyrelsens Rättsliga råd

Arbetsbeskrivning

Har du erfarenhet av att arbeta i en bred administrativ och serviceinriktad roll, är strukturerad och noggrann med hög integritet? I denna roll kommer du få arbeta med varierande arbetsuppgifter i en händelserik miljö.

 Rättsliga rådet är ett självständigt organ med egen beslutsrätt. Det är administrativt knutet till Socialstyrelsen men är fristående från den övriga verksamheten. Rättsliga rådet fattar bl a beslut i ärenden om abort, sterilisering, insemination och ändrad könstillhörighet. Man avger även utlåtanden på begäran av domstol eller myndighet gällande allmänmedicinska, rättsmedicinska, rättspsykiatriska och psykiatriska frågor.

Till Rättsliga rådet söker vi nu en administratör som kommer att arbeta med administrativt stöd till rådet. I arbetsuppgifterna ingår bl a diarieföring, ärendehantering och arkivering av ärenden liksom mötessamordning av sammanträden. Kontakter med andra myndigheter är vanligt förekommande liksom telefonrådgivning till enskilda och utlämnande av allmänna handlingar inklusive enklare sekretessprövningar.

I arbetsuppgifterna ingår också allmän administration såsom hantering av fakturor, lägga beställningar, protokollföring och posthantering m.m.

Vi söker dig som har

• gymnasieexamen eller motsvarande
• goda kunskaper i hela MS Office, främst Excel, Word och Outlook
• flerårig aktuell erfarenhet av liknande administrativa, serviceinriktade arbetsuppgifter relevanta för uppdraget
• erfarenhet av diarieföring och ärendehantering i ärendehanteringssystem som Public 360 eller motsvarande
• mycket goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska.

 För att lyckas i rollen behöver du trivas med att arbeta strukturerat med varierade arbetsuppgifter. Arbetsuppgifterna ställer krav på gott omdöme och en hög servicenivå. Du har god kommunikationsförmåga, är bra på att se helheten och är lösningsfokuserad. Du bidrar till ett gott samarbete. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är meriterande om du har

• erfarenhet av arbete på myndighet
• eftergymnasial utbildning med inriktning mot administration
• erfarenhet av att hantera sekretessbelagda uppgifter
• erfarenhet av sammanträdesadministration och protokollföring.

Anställningsinformation
Välkommen med din ansökan senast den 4 juni 2022. Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tjänsten är placerad på enheten förvaltningsjuridik på rättsavdelningen i Stockholm. Du behöver inte bifoga något personligt brev till din ansökan men vi vill att du svarar på våra urvalsfrågor. Av din ansökan ska framgå på vilket sätt du motsvarar kravprofilen.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag. Vi erbjuder dessutom bra villkor för bland annat friskvård, flexibel arbetstid, semester och pension.

Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Jenny Gardbrant. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Carolina Alm. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Frida Ranft för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00.

Om Socialstyrelsen

God vård och omsorg bygger på kunskap. Därför finns vi. Socialstyrelsen är Sveriges kunskapsmyndighet för vård och omsorg. Genom samarbete, oberoende experter och pålitlig kunskap styr, stödjer och utvecklar vi hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Det gör vi för att människor i Sverige ska få tillgång till god vård och omsorg på lika villkor, oavsett vem man är och var i landet man bor.

Kontaktpersoner på detta företaget

Kristina Bränd Persson, enhetschef
075-247 3096
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Beatrice Hopstadius, enhetschef
075-247 3670
Beatrice Hopstadius, tf enhetschef
075-247 3670
Pernilla Ek, enhetschef
075-247 3032
Erik Höglund, avdelningschef
075-247 3872
Eva  Wallin, enhetschef
075-247 3470
Elisabeth Roxmalm, personalspecialist
075-247 3309
Georg  Lagerberg, enhetschef
075-247 3607
Helena  Scarabin, enhetschef
075-247 4055

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Socialstyrelsen
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 maj 2022
  • Ansök senast: 4 juni 2022

Besöksadress

Rålambsvägen 3, Västerbroplan
None

Postadress

Rålambsvägen 3
Stockholm, 10630

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024