OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.
https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/
Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare och hyresråd.
Sveriges rättsväsende är beroende av att domstolarna kan rekrytera kompetenta jurister till anställningar som domare.
Nu erbjuder vi dig som vill vara med och bidra till detta möjligheten att arbeta som administratör hos oss på Domarnämndens kansli.
Det här erbjuder vi dig
Vi kan erbjuda ett intressant och givande arbete i ett litet team där alla arbetar tillsammans för en effektiv och enhetlig handläggning. Vi söker nu en ny medarbetare med stort intresse för administration, service och många sociala kontakter. Är det du?
Som administratör på Domarnämndens kansli är du delaktig i handläggningen av nämndens alla ärendetyper, där anställning av domare är den mest vanligt förekommande uppgiften. Du får ta ett stort eget ansvar för kontakter med domstolar runt om i landet och med sökande i anställningsärenden.
Arbetsuppgifterna innefattar bl.a. att bereda anställningsärenden, arbeta med diarieföring och arkiv och utföra andra handläggningsåtgärder samt att svara på frågor via e-post och telefon. Eftersom det är få anställda på kansliet medför det en stor variation i arbetsuppgifterna och det innebär att du också t.ex. får utföra löne- och ekonomiadministrativa uppgifter samt att biträda kanslichefen i olika avseenden.
Vem är du?
För att lyckas i rollen som administratör hos oss är det viktigt att du är serviceinriktad och kvalitetsmedveten samt är bra på att skapa goda relationer såväl internt som externt. Du behöver ha god förmåga att planera och prioritera bland dina arbetsuppgifter efter verksamhetens behov.
Du behöver också vara noggrann och kunna arbeta såväl självständigt som tillsammans med övriga medarbetare på kansliet. Eftersom det är en liten arbetsplats behöver du ha god initiativförmåga samt vara öppen för nya arbetsuppgifter och arbetsmetoder.
Det är viktigt att du har en mycket god kommunikativ förmåga och kan uttrycka dig väl på svenska i både tal och skrift eftersom det är många kontakter dagligen med såväl företrädare för domstolarna som sökanden och andra externa aktörer. Du behöver också vara en van användare av Office-paketet och olika administrativa system.
Du behöver ha eftergymnasial utbildning som är relevant för arbetsuppgifterna alternativt flera års erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom offentlig sektor eller annan organisation. Det kan vara meriterande om du har god kännedom om rättsväsendet och domstolarna.
Om Domarnämnden och Domarnämndens kansli
Domarnämnden är en statlig myndighet som har till främsta uppgift att lämna förslag till regeringen i ärenden om utnämning av ordinarie domare eller hyresråd. Vidare svarar nämnden för säkerhetskontrollen av domstolschefer som innehar eller är aktuella för en anställning i säkerhetsklass. Nämnden ska också bedriva ett aktivt och långsiktigt arbete för att främja rekryteringen av ordinarie domare.
Domarnämnden består av nio ledamöter och utser inom sig en ordförande och en vice ordförande. Nämnden sammanträder ungefär en gång i månaden.
Vid Domarnämndens kansli arbetar en kanslichef, en HR-direktör, två-tre föredragande och två administratörer. Arbetsplatsen är belägen i historiska lokaler på Riddarholmen i Stockholm med närhet till såväl stora cykelstråk som tunnelbana, tåg och bussar. Det finns goda möjligheter till friskvård, vi har bl.a. tillgång till ett gym tillsammans med domstolarna på Riddarholmen.
För mer information om Domarnämnden och dess verksamhet, se https://sverigesdomstolar.varbi.com/center/tool/position/484389/edit/tab:2/domarnamnden.se
Övriga upplysningar
Din ansökan ska innefatta personligt brev, meritförteckning samt ev. övriga handlingar du vill åberopa.
Sista ansökningsdag är den 27 mars 2022