Administratörer för handläggning av ärenden om upphittad och saknad egendom

Arbetsbeskrivning

Region Stockholm består av Stockholms län och Gotland och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.


Områdeskansliet City söker nu medarbetare till gruppen som hanterar upphittad och saknad egendom, hittegods. Arbetsplatsen är belägen på Stockholms Centralstation, Klara. På Klara finns en av tre receptioner i Polisområde City och här hanteras polisanmälningar av olika slag, hittegods och andra ärenden som allmänheten kan behöva hjälp med.


Upphittad och saknad egendom kan exempelvis vara smycken, plånböcker, cyklar, id-handlingar, djur, teknisk utrustning såsom mobiltelefoner och kameror. Just nu utvecklas ett hittegodssystem för verksamheten samtidigt som regionens hittegodshantering löpande vidareutvecklas. På sikt kommer det ske en samlokalisering av en förvarings- och utlämningsenhet för skrymmande gods.

ARBETSUPPGIFTER
Du får ett varierande och intressant arbete med en komplex lagföring genom att medverka till att upphittad egendom kommer åter till sin rättmätige ägare. Arbetet innebär att du självständigt och i team arbetar med upphittad och saknad egendom samt att du hjälper allmänheten via besök i reception, telefon eller mail. Du ansvarar för att inkommande och utgående hittegods registreras och lagerhålls utifrån Hittegodslagen samt Polismyndighetens föreskrifter. Utöver hittegodssystemet arbetar du i flera andra av polisens datasystem för att söka efter anmälningar i syfte att hitta ägare till godset.


I arbetet förekommer bred samverkan med kollegor i yttre tjänst, stationsbefäl och andra verksamhetsrepresentanter. Du kommer ha dagliga kontakter med allmänheten och andra externa aktörer som exempelvis hundstall och övriga djurorganisationer, även kontakter med såväl svenska som utländska myndigheter.


Vidare kan du också komma att behöva vara behjälplig med andra förekommande arbetsuppgifter såsom anmälningsupptagningar, skrivelser och utlämningar av resehandlingar.

KVALIFIKATIONER
KRAV
• Erfarenhet av personliga möten där du bemött kunder i exempelvis reception, kundmottagning eller liknande.
• Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Mycket goda kunskaper i det svenska och engelska språket såväl muntligt som skriftligt.
• Mycket god datorvana.
• Körkort med lägst B-behörighet.


MERITERANDE
• Erfarenhet av arbete inom svenskt rättsväsende.
• Erfarenhet av arbete inom svensk myndighet.
• Erfarenhet av att dagligen använda flera olika datorprogram/system.
• Erfarenhet av logistikarbete.
• Ytterligare arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Mycket goda språkkunskaper utöver svenska och engelska.
• Körvana med släp.


PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på din kommunikationsförmåga och att du kan bemöta andra på ett lyhört sätt. Som person är du flexibel och tålmodig. Periodvis kan arbetet innebära ett ökat inflöde av ärenden vilket kräver att du kan tempoväxla, bibehålla ett gott bemötande och vara fortsatt noggrann. Du trivs med samarbete samtidigt som du har en förmåga att vara självgående.



ÖVRIGT
Funktion: Handläggare Gods.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Omfattning: Heltid.
Arbetsort: City.
Arbetstid: Veckoplanering, dag- och kvällstid under vardagar.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Introduktion: Du kommer att göra studiebesök och få verksamhetspraktik.


Är du en av dem vi vill gå vidare med blir du via mail kallad till en intervju som hålls under vecka 38. Språkprov i svenska och engelska genomförs i samband med intervjun.


Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning


Har du frågor om processen, skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att ta kontakt med ansvarig HR-konsult på andrea.guth@polisen.se eller 072-204 24 36.


Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.



Varmt välkommen med din ansökan!


POLISMYNDIGHETEN
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.


Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.


Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf Gruppchef Shakila Mohammad
010-5686714
Gruppchef Carina Karlsson-Kriström
010-563 58 48
Kommissarie & kanslichef, LPO Rinkeby Jörgen Ohlsson
010-56 304 88
Sektionschef Johan Andersson

Ledningsstöd Leo Hoffman

Gruppchef barn Margaretha Forsberg
010-56 460 91
gruppchef vuxen Lena Holmstedt
0105646113
Gruppchef Robert Lorentzon
010-56 354 85
Sektionschef Kent Drougge
010-56 354 79
Sektionschef Rikard Gunzenheimer, 010-562 80 63

Sammanfattning

Besöksadress

Polhemsgatan 30 10226 Stockholm
None

Postadress

Box 12256
Stockholm, 10226

Liknande jobb


Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

Vill du arbeta som handläggare i en förvaltning i förändring?

25 november 2024

Vikarierande planarkitekt

Vikarierande planarkitekt

25 november 2024

25 november 2024

25 november 2024