Administratörer inom resehandling/reception till PO Älvsborg

Administratörer inom resehandling/reception till PO Älvsborg

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Att arbeta för Polisen är att skapa trygghet i människors liv varje dag.

Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Polisområde (PO) Älvsborg söker nu administratörer till vår reception. Din huvudsakliga arbetsort blir Borås men det kan även förekomma tjänstgöring i andra delar av Älvsborg.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 34 000 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner, ett antal nationella avdelningar samt ett kansli.

Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 5 300 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.
Polisområde Älvsborg omfattar 10 kommuner och är indelat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli. Cirka 440 medarbetare arbetar inom PO Älvsborg.

Polismyndigheten söker nu flera personer som ska arbeta med passhandläggning och reception i PO Älvsborg. Tjänstgöring på samtliga orter inom PO Älvsborg (Alingsås, Borås, Kinna och Ulricehamn) kan förekomma när verksamheten så kräver men placeringsort är Borås. Arbetet sker både på dag- och kvällstid men även tjänstgöring på helger kan förekomma.


ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär att du verkar både som administratör i vår Polismyndighets reception och som passhandläggare, där du blir myndighetens ansikte utåt och ofta är medborgarnas första kontakt med polisen.

I arbetet som administratör i receptionen arbetar du med passhandläggning, du tar emot och registrerar polisanmälningar, besvarar frågor från allmänheten samt tar emot och lämnar ut hittegods. I arbetsuppgifterna ingår även att besvara telefonsamtal och e-post.
Initialt kommer det vara störst fokus på passhandläggning. Arbetet som passhandläggare sker i direkt kontakt med besökare som uppsöker polisen för att ansöka om pass, nationellt ID-kort samt för att hämta ut resehandlingar. Som passhandläggare är du representant för myndigheten och handlägger i enlighet med gällande lagar och förordningar som t.ex. Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt ID-kort samt Förvaltningslagen


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har:

• Avslutad och godkänd gymnasieutbildning
• Minst ett års arbetslivserfarenhet inom service och administration, företrädesvis i form av personliga möten
• God datorvana och lätt för att lära dig nya IT-system
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Tidigare erfarenhet från polismyndigheten och/eller av annan statlig verksamhet
• Kunskaper inom förvaltningsrätt och/eller inom offentlighets- och sekretesslagstiftning
• Tidigare erfarenhet av att utfärda resehandlingar

Personliga egenskaper
Vi söker dig som har ett genuint intresse av att dagligen möta människor och som trivs i en roll med många olika kontaktytor. Som representant för Polismyndigheten förväntas du agera professionellt, ha ett gott omdöme och värna om allas lika värde, vilket skall avspeglas i ditt förhållningssätt och bemötande. Det är därför viktigt att du som person är lugn, empatisk och känner dig trygg med att hantera olika situationer som kan uppstå. Du har ett genuint intresse av att hålla hög servicenivå till allmänheten, medarbetare och andra samarbetspartners. Du är noggrann och värdesätter hög kvalitet i ditt arbete, men är också flexibel och har förmåga att prioritera när situationen kräver det.

Arbetsuppgifterna ställer krav på en god förmåga att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är en god kollega med förmåga att sprida trivsel och arbetsglädje omkring dig.
Du är en god företrädare för polisen, agerar rättssäkert och arbetar för att stärka myndighetens förtroende hos allmänheten.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper



ÖVRIGT
Placeringsort: Borås, men även tillfälliga placeringar inom Polisområde Älvsborg kan komma att bli aktuella.

Anställningsform: Särskild visstidsanställning. Inledningsvis kommer du vara anställd på en kortare visstid under tiden du blir certifierad som efter godkänd utbildning förlängs till 31 augusti 2023.

Önskat antal tillsättningar: 2-4 personer

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den xx 2022. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du kontaktar ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gerd Brandtlid
114 14
Barbro Granelli
114 14
Gruppchef stallgruppen Ann-Christin Karlsen
114 14
Gruppchef Agneta Nordeke

Handläggare Lennart Eriksson

Teodor Smedius, Lokalpolisområde Kungälv/Ale
114 14
Nina Heyden, LPO Västra Fyrbodal
114 14
Gruppchef Christina Steneskär
114 14
HR-partner Thomas Anderson
114 14
Regionkanslichef Morgan Orvenholt
010-565 00 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Väst
  • 4 platser
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 19 oktober 2022
  • Ansök senast: 2 november 2022

Besöksadress

Stampgatan 28 40126 Göteborg
None

Postadress

Box 429
Göteborg, 40126

Liknande jobb


Passhandläggare - SÄVA

Passhandläggare - SÄVA

4 november 2024

Resehandläggare

Resehandläggare

18 oktober 2024

23 augusti 2024

Ansvarig till SRF Go - vikariat

Ansvarig till SRF Go - vikariat

20 augusti 2024