OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Region Stockholm består av Stockholms län och Gotland och har ca 7000 medarbetare. Det finns fyra polisområden inom regionen: Nord, City, Syd samt Gotland. Vidare finns det fyra regionala enheter: Gränspolisenheten, Operativa enheten, Underrättelseenheten och Utredningsenheten samt ett kansli som lyder direkt under regionpolischefen.
Vi söker nu flera administratörer till passverksamheten med placering vid:
• PO Nord (Sollentuna, Solna och Täby).
• Områdeskansliet City (Kungsholmen).
• PO Syd (Globen, Haninge, Huddinge och Nacka).
ARBETSUPPGIFTER
Arbetet sker till viss del via telefonsamtal och mail men i huvudsak direktkontakt med besökare och du blir Polismyndighetens ansikte utåt. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att handlägga passansökningar och ansökningar om nationellt ID-kort, utlämning av dessa samt hantering av delgivningar. Du handlägger ärenden i enlighet med gällande lagar och förordningar såsom Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt ID-kort samt Förvaltningslagen. Vidare kan du också komma att behöva vara behjälplig med arbetsuppgifter kopplade till vår receptionsverksamhet såsom anmälningsupptagning, hantering av hittegods med mera.
KVALIFIKATIONER
KRAV
• Erfarenhet av personliga möten där du bemött externa aktörer i exempelvis reception, kundmottagning eller liknande.
• Gymnasieexamen eller motsvarande kunskaper förvärvade på annat sätt.
• Utöver mycket goda kunskaper i svenska, såväl muntligt som skriftligt, förmåga att uttrycka dig väl på engelska.
• Mycket god datorvana.
MERITERANDE
• Erfarenhet av arbete inom svenskt rättsväsende.
• Erfarenhet av arbete inom svensk myndighet.
• Erfarenhet av ärendehanteringssystem.
• Erfarenhet av att dagligen använda flera olika datorprogram/system.
• Ytterligare arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer relevant.
• Servicerelaterad utbildning.
• Högskolekurs inom beteendevetenskap eller kriminologi.
PERSONLIGA EGENSKAPER
Arbetsuppgifterna ställer krav på din kommunikationsförmåga och att du kan bemöta andra på ett lyhört sätt. Som person är du flexibel och tålmodig. Periodvis kan arbetet innebära ett högre inflöde av besökare vilket kräver att du kan tempoväxla, bibehålla ett gott bemötande och vara fortsatt noggrann. Du trivs med samarbete samtidigt som du har en förmåga att vara självgående.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Vänligen specificera tydligt i din ansökan hur dina erfarenheter och kompetenser faller in under de kvalifikationer vi eftersöker. Bifoga också en inskannad kopia på din gymnasieexamen.
ÖVRIGT
Funktion: Handläggare Pass.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader.
Omfattning: Heltid.
Arbetsort: Flera orter.
Arbetstid: Veckoplanering, dag- och kvällstid under vardagar.
Tillträde: Enligt överenskommelse.
Utbildning: En förutsättning för att du ska kunna påbörja befattningen är att du blir godkänd och certifierad i den obligatoriska utbildningen som pågår under två veckor i början av din anställning.
Är du en av dem vi vill gå vidare med blir du via mail kallad till en obligatorisk informationsträff som hålls under vecka 35. Utöver att få information om rollen ska du under träffen genomföra ett språkprov i svenska. Om du går vidare i processen är nästa steg en gruppintervju. Vid detta tillfälle genomförs också en kort individuell intervju där du även ska besvara frågor på engelska. Gruppintervjuerna hålls under vecka 37 och 38.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Har du frågor om processen, skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att ta kontakt med ansvarig HR-konsult på andrea.guth@polisen.se eller 072-204 24 36. Har du frågor gällande befattningen tar du kontakt med Anna Gerdelius (PO Nord) Anton Roos (Områdeskansliet City) och Peter Rodahl (PO Syd).
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Varmt välkommen med din ansökan!
POLISMYNDIGHETEN
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med cirka 30 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Kontaktpersoner på detta företaget
Tf Gruppchef Shakila Mohammad
010-5686714
Gruppchef Carina Karlsson-Kriström
010-563 58 48
Kommissarie & kanslichef, LPO Rinkeby Jörgen Ohlsson
010-56 304 88
Sektionschef Johan Andersson
Ledningsstöd Leo Hoffman
Gruppchef barn Margaretha Forsberg
010-56 460 91
gruppchef vuxen Lena Holmstedt
0105646113
Gruppchef Robert Lorentzon
010-56 354 85
Sektionschef Kent Drougge
010-56 354 79
Sektionschef Rikard Gunzenheimer, 010-562 80 63