Administratörer till receptionen i LPO Alingsås – tidsbegränsad tjänst

Administratörer till receptionen i LPO Alingsås – tidsbegränsad tjänst

Arbetsbeskrivning

Är du redo för en större uppgift? Polismyndigheten söker personal inom passhandläggning och reception till lokalpolisområde Alingsås för ett tidsbegränsat uppdrag. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.


Region Väst
Polisregion Väst består av Hallands och Västra Götalands län. Cirka 5 000 anställda arbetar för att genomföra polisens kärnuppdrag i de 55 kommunerna. Verksamheten i polisregionen är organiserad i fem polisområden, en regional utredningsenhet, en regional operativ enhet, en regional underrättelseenhet och ett regionkansli. I polisområdena finns lokalpolisområdena, som är kärnan i polisverksamheten. Nationella avdelningar finns representerade i regionen för att ge stöd till polisverksamheten.


PO Älvsborg
Polisområde Älvsborg omfattar 10 kommuner och är indelat i två lokalpolisområden: Alingsås och Borås. På polisområdesnivå finns en utredningssektion och ett områdeskansli. Cirka 440 medarbetare arbetar inom PO Älvsborg.

Polismyndigheten söker nu flera personer som ska arbeta med passhandläggning och reception i LPO Alingsås för en tidsbegränsad period på 6 månader. Tjänstgöring på samtliga orter inom PO Älvsborg (Alingsås, Borås, Kinna och Ulricehamn) kan förekomma när verksamheten så kräver. Arbetstiden är tvåskift, dag- och kvällstid med tjänstgöring även på helger.



ARBETSUPPGIFTER
Tjänsten innebär att du verkar både som administratör i Polismyndighetens reception och arbetar med passhandläggning. Ditt huvudsakliga ansvarsområde och arbetsuppgift blir att handlägga ansökningar om pass och nationellt ID-kort men du kan också få arbeta med övriga arbetsuppgifter som är förekommande i en polisreception.

Arbetet med passhandläggning sker i direkt kontakt med besökare som uppsöker polisen för att ansöka om pass, nationellt id-kort samt för att hämta ut resehandlingar. Du är representant för myndigheten och arbetar i enlighet med gällande lagar och förordningar som t.ex. Passlagen, Passförordningen, Förordningen om nationellt ID-kort samt Förvaltningslagen.

I arbetet som administratör i receptionen kan olika arbetsuppgifter förekomma som t.ex. hantera hittegods, delgivningar, utlämning av beslag och allmänna handlingar, diarieföring, anmälningsupptagning, lämna ut blanketter samt besvara allmänhetens frågor. I arbetsuppgifterna ingår även att besvara telefonsamtal och e-post.

Du blir myndighetens ansikte utåt och kan vara besökarens första kontakt med polisen. Du kommer möta människor som har råkat ut för svåra händelser. Våra besökare ska känna sig trygga och väl omhändertagna i kontakten med oss. Du ska kunna informera och vägleda och ge råd på ett enkelt och begripligt sätt. Varje kund ska bemötas objektivt utifrån sitt ärende.


KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som uppfyller följande krav:
• avslutad och godkänd gymnasieutbildning
• erfarenhet av arbete som innefattar bemötande av människor som t ex reception, kundtjänst, butik eller inom vården
• god datorvana och lätt för att lära dig nya IT-system
• god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• B-körkort

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan krav även har:
• erfarenhet i närtid av att handlägga ansökan om pass och nationellt ID-kort
• erfarenhet i närtid av att arbeta inom en polisreception (med t ex anmälningsupptagning, hittegods, beslag, delgivningar)
• tidigare erfarenhet av att arbeta inom polismyndigheten eller annan statlig verksamhet

Vi söker dig som trivs att arbeta i grupp, har god samarbetsförmåga och viljan att bidra till ett gott arbetsklimat. Du har ett genuint intresse av att hålla hög servicenivå till allmänheten, medarbetare och andra samarbetspartners. Du är noggrann och värdesätter hög kvalitet i ditt arbete, men är också flexibel och har förmåga att prioritera när situationen kräver det. Du är en god företrädare för polisen, agerar rättssäkert och arbetar för att stärka myndighetens förtroende hos allmänheten. Polisen ska spegla samhället och ta tillvara på den kompetens som mångfald tillför.

När vi anställer kommer vi att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.


ÖVRIGT
Placeringsort: Alingsås

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta ansvarig HR-konsult Jeanette Bohlin via mejl jeanette.bohlin@polisen.se. Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult Jeanette Bohlin. Fackliga företrädare för Polisförbundet region Väst, ST inom Polisen, SEKO Polisen och SACO-S nås via polisens växel 114 14.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma recruit.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning. Anställningen inleds med en två veckor lång obligatoriska nationell intern utbildning där du måste bli godkänd och certifierad.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Kontaktpersoner på detta företaget

Gerd Brandtlid
114 14
Barbro Granelli
114 14
Gruppchef stallgruppen Ann-Christin Karlsen
114 14
Gruppchef Agneta Nordeke

Handläggare Lennart Eriksson

Teodor Smedius, Lokalpolisområde Kungälv/Ale
114 14
Nina Heyden, LPO Västra Fyrbodal
114 14
Gruppchef Christina Steneskär
114 14
HR-partner Thomas Anderson
114 14
Regionkanslichef Morgan Orvenholt
010-565 00 02

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Polismyndigheten, Polisregion Väst
  • 3 platser
  • 3 månader – upp till 6 månader
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 27 maj 2022
  • Ansök senast: 5 juni 2022

Besöksadress

Stampgatan 28 40126 Göteborg
None

Postadress

Box 429
Göteborg, 40126

Liknande jobb


Receptionist

Receptionist

19 november 2024

19 november 2024

Spontanansökan - Receptionist

19 november 2024