OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vi söker dig som vill hjälpa en statlig myndighet med att stärka Sveriges totalförsvar.
I rollen som administratör blir du en nyckelspelare för att säkerställa Sveriges elförsörjning under beredskap. Välkommen med din ansökan!
OM TJÄNSTEN
I början av 2024 aktiverade regeringen delar av civilplikten. Det innebär att personer med rätt kompetens kan bli inskrivna för att stötta en viktig samhällsfunktion. Dessa personer är totalförsvarspliktiga, vilket innebär att de kan kallas in för att bidra till Sveriges försvar i händelse av krig eller höjd beredskap. Totalförsvarsplikten gäller alla svenska medborgare mellan 16 och 70 år och innebär att de kan tjänstgöra inom antingen det militära försvaret, det civila försvaret eller genom allmän tjänsteplikt.
Vår kund är en statlig myndighet inom elförsörjningen som har fått i uppdrag av regeringen att förbereda inför detta, och cirka 1 000 personer beräknas behövas för att stärka beredskapen. Utbildning och inskrivning planeras starta under 2025.
Din roll blir helt avgörande för att uppnå målet med att säkerställa att 1 000 totalförsvarspliktiga personer identifieras och är redo att kallas in vid behov. Du kommer att utreda och identifiera personer som kan kallas till civilplikt. Du kommer att arbeta utifrån tydliga urvalskriterier, processer och rutiner som redan är framtagna.
ARBETSUPPGIFTER
Arbetsuppgifter
* Arbetsuppgiften innebär att, utifrån uppsatta kriterier och inkomna underlag, utreda personer för att kunna fullgöra civilplikt inom elförsörjningen.
* Hantera löpande kontakt med totalförsvarspliktiga i både telefon och skrift.
* Ta fram underlag och skicka inskrivningsförslag till Totalförsvarets plikt- och prövningsverk för de personer som bedömts lämpliga för civilplikt inom elförsörjningen.
* Hantera löpande administration för totalförsvarspliktiga som utreds.
VI SÖKER DIG SOM
- Avslutat en utbildning på högskola eller universitet och erhållit en examen som minst motsvarar en kandidatnivå.
- Arbetserfarenhet med handläggning av personärenden.
- Arbetserfarenhet inom myndighet, region eller kommun.
- Talar och skriver svenska på avancerad nivå.
Det är meriterande om du:
- Har arbetat med sekretessbelagda uppgifter
- Har arbetat med metod- eller verksamhetsutveckling
- Har arbetet med att göra utredningar
- Har arbetet med att förbereda underlag för myndighetsbeslut
För att lyckas i rollen har du följande personliga egenskaper:
- Målmedveten
- Social
- Stabil
Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att en säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning. Säkerhetsprövningen omfattar registerkontroll samt säkerhetsprövningssamtal i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vår rekryteringsprocess
Denna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.
Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.
Kontaktpersoner på detta företaget
Sara Frykedal
Consultant Manager Fanny Rosén
08-52257636
Fanny Rosén
Mette Risberg
0736448575
Hedvig Svärd
Konsultchef Catrin Laudon
Sara Frykedal
08-52257605
Fredrik Bardon
Konsultchefsassisten Anna Bengtsson
08-12 05 2224
Konsultchef Lisa Nordell
0812052231