OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Överförmyndarenheten
Vi söker en administratör/granskare till Överförmyndarenheten
Dina arbetsuppgifter
Du arbetar vid Överförmyndarenheten på delegation från Överförmyndarnämnden. Nämndens uppdrag är att utöva tillsyn av god man, förvaltare och förmyndare enligt gällande lagstiftning.
Du är handläggarnas administrativa stöd och första instans för mottagning av inkommande post, diarieföring och fördelning av ärenden. Du gör löpande uppföljningar, genomför vandelkontroller och leder rekryteringsarbetet av god man och förvaltare. Granskningen omfattas av årsräkningar och redogörelser som ställföreträdare årligen lämnar in. Du kontrollerar att den enskildes rättigheter tillvaratagits. Tillsammans med övriga medarbetare tar du ansvar för enhetens utvecklings- och förbättringsarbete.
Din profil
Vi söker dig med avslutad gymnasieutbildning, gärna med ekonomisk inriktning, och med arbetslivserfarenhet inom ekonomi och administration. Vi ser gärna att du har erfarenhet av myndighetsutövning och av arbete i en politiskt styrd organisation. Har du erfarenhet av överförmyndarsystemet ÖFS 2.0 samt ärendehanteringssystemet Ciceron är det meriterande.
Du kan arbeta självständigt, är noggrann och tar initiativ som leder processer och ärenden framåt. Du är ansvarfull och arbetar metodiskt för att nå nämndens mål. Du har god samarbetsförmåga och hög servicekänsla. Du behöver ha en god förmåga att att uttrycka dig väl i tal och skrift.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
Var med och skapa ett framgångsrikt Söderhamn! I sektor Styrning och stöd samordnar vi arbetet mellan Söderhamns kommuns fyra sektorer och ansvarar för den strategiska utvecklingen på övergripande nivå. Här arbetar drygt 90 medarbetare med sådant som är gemensamt för alla inom Söderhamns kommun exempelvis arkiv, ekonomi, inköp, IT, kommunikation, ledningsstöd, nämndsadministration, näringsliv, säkerhet och samhällsbyggnad.