Administratör/Handläggare till Socialförvaltningen

Administratör/Handläggare till Socialförvaltningen

Arbetsbeskrivning

Som medarbetare i Härnösands kommun är ditt främsta uppdrag att tillsammans med dina kollegor ge god service till invånare och gäster.
Vår kultur ska präglas av tillit, nyfikenhet och lärande och vi vill att du ska ha ett långsiktigt hållbart arbetsliv.

Vi är övertygade om att vårt förhållningssätt till varandra och vårt arbete har en direkt koppling till invånarnas upplevelse av våra välfärdstjänster. Vi är också säkra på att jämlikhet och mångfald utvecklar och höjer kvaliteten på våra verksamheter.
Vi uppmuntrar ett livslångt lärande och ger dig möjlighet till utveckling och karriär.Om tjänsten

Socialförvaltningen i Härnösands kommun söker en eller flera drivna administratörer/handläggare. Du kommer att tillhöra det administrativa teamet som ingår i enheten för internt stöd. I enheten finns det även ett teknik- och ett sekreterarteam. Du kommer även ha ett nära samarbete biståndshandläggare på biståndsenheten och med controllers på ekonomienheten.

I tjänsten ingår tre huvudarbetsområden; administrativa arbetsuppgifter, ekonomirelaterade arbetsuppgifter och avgiftshandläggning. Du kommer ha ett stort eget ansvar när det gäller att planera, strukturera och prioritera arbetsuppgifterna för att, tillsammans med dina medarbetare i teamet, klara samtliga uppdrag.   

Arbetsuppgifter

De administrativa arbetsuppgifterna består bland annat av arkivarbete, beställningar, praktisk administration i lokalerna (posthantering, fylla på kontorsmaterial, hantera kaffeautomater, m.m.), mötesadministration och diarieföring. 

Den ekonomirelaterade delen av tjänsten är på nivå med ekonomiassistent. Där ingår bland annat att granska redovisning och identifiera fel, att göra fakturaunderlag, uppdatera dokument, ta fram statistik, handlägga återsökningar från Migrationsverket och inkomna ansökningar till sociala fonder, samt att hantera fakturor. Det kan även ingå att introducera nya chefer och att stötta befintliga chefer i frågor kring löpande ekonomihantering eller periodiska uppföljningar, prognoser, m.m. 

Avgiftshandläggningen innebär att beräkna avgifter utifrån gällande regler med utgångspunkt i socialtjänstlagen (myndighetsutövning), att fatta beslut om avgifternas storlek och att svara på frågor från kunder via telefon, brev och e-post. 

Arbetsuppgifterna kan komma att ändras utifrån verksamhetens behov. 

Kvalifikationer

Verksamhetsområdet Internt Stöd, där även Poolenheten och Enheten för Bemanning och Planering ingår, har som uppdrag att stötta Socialförvaltningens samtliga verksamhetsområden så att man tillsammans kan uppnå gemensamma mål. För att trivas i rollen som administratör/handläggare måste du kunna samarbeta, vara lösningsfokuserad och våga tänka nytt, både inom och utanför boxen. 

Vi söker sig som har en relevant eftergymnasial utbildning, alternativt utbildning inom ekonomi och/eller administration på lägst gymmasienivå i kombination med relevant yrkeslivserfarenhet. Du ska ha goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift, samt goda kunskaper i excel. 

Det är meriterande är om du har arbetat i verksamhetssystemen Procapita, Lifecare eller Proceedo, om du har erfarenhet av arbetsuppgifter inom ekonomi, administration, handläggning, eller om du har arbetat inom inom offentliga verksamheter. Det är mycket meriterande med erfarenhet från avgiftshandläggning inom socialnämndens ansvarsområden eller annan myndighetsutövning.

Som person är du lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Din servicekänsla är hög, vilket innebär att du gärna vill hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar. Du kan snabbt förändra ditt synsätt och agerande för att anpassa dig vid ändrade omständigheter. Du kommer ofta med idéer och ifrågasätter traditionella angreppssätt.

Övrig information


Rekryteringen gäller i första hand 1-2 tillsvidaretjänster, men det kan även bli aktuellt med 1-2 vikariat.  

Urval och intervjuer kommer ske löpande, så vänta inte med din ansökan! En eller flera av tjänsterna kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.
Tillträde sker så snart som möjligt.

Härnösand i Höga Kusten är platsen för dig som gillar det nära och enkla livet. Här kan du bo nära havet, naturen och kulturen. Vad du än är intresserad av så finns det bara några minuter bort. Ena stunden på jobbet – i nästa på havet, i skogen eller på konsthallen. Välkommen till Härnösand!

Säkerhetsprövning
Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du behöver i vissa fall vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen vill vi att du söker tjänsten via denna annons. Vi tar inte emot ansökningar på annat sätt. Om du har skyddad identitet kontakta ansvarig rekryterare.

Kontaktpersoner på detta företaget

Tf Förvaltningschef Sig-Britt Ahl
0611-34 86 05
VISION Rolf Rödlund
070-191 94 82
JUSEK Mats Gradin
073-274 54 54
Kommunal Malin Lövkvist
070-419 86 88
Tf Rektor Elisabeth Pettersson
0611-34 80 91 070-210 13 15
Lärarförbundet Leif Lundin
0611-34 88 77
Fena Rekrytering AB Nina Stering-Näslund
070-660 26 24
Skolledarförbundet Kenneth Svanemar Näslund
070- 252 11 72
Kommunal Annelie Persson
0611-34 89 07
Verksamhetschef Södra området Eva Claesson
070-346 61 43

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Härnösands Kommun
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 8 maj 2023
  • Ansök senast: 21 maj 2023

Besöksadress

Storgatan 30
None

Postadress

None
HÄRNÖSAND, 87180

Liknande jobb


23 december 2024

Business Support

Business Support

20 december 2024

23 december 2024