Administratör/Kyrkoskrivare

Arbetsbeskrivning

Askims församling söker Administratör
Askims församling sträcker sig längs kusten i sydvästra Göteborg.

Församlingen omfattar tre geografiska områden med kyrka och välfungerande ändamålsenliga lokaler i varje område. Ett 30-tal anställda arbetar här i olika funktioner. Församlingen har ca 27 000 invånare, varav ca 16 600 är medlemmar i Svenska Kyrkan. Inom församlingens gränser ligger ett mycket stort affärs- och industriområde och hela församlingen präglas av nybyggnation med stark inflyttning. 

Uppdraget: 
I rollen som administratör i Askims församling ingår du i en arbetsgrupp bestående av administrativ personal och vaktmästare. Arbetet leder kanslichefen och kommer du att arbeta med sedvanliga arbetsuppgifter på en pastorsexpedition. Det innebär bland annat samordning av församlingens administrativa ärenden till exempel kyrkobokföring, diarie- och arkivfrågor samt hantering av bokningar av vigslar, dop och begravningar. I tjänsten ingår även kontant- och inköpshantering samt viss fakturahantering. Vidare kommer det att finnas ett visst utrymme att driva förbättringsarbete avseende församlingens administrativa processer och rutiner. 

Tillsammans med din kollega kommer du att möta människor i olika skeden i livet både genom direkt kontakt och via telefon. Det innebär att du behöver vara balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande. 

Vi söker dig som har:
- en eftergymnasial utbildning inom administration/förvaltning
- stor kunskap och erfarenhet av digitala arbetssätt.
- erfarenhet från att ha arbetat med Microsoft 365
- tidigare arbetserfarenhet från arbete med administration och service.
- mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift.
- är medlem i Svenska kyrkan och delar dess värderingar

Det är meriterande om du:
- har erfarenhet från liknande tjänst inom Svenska kyrkan
- har kunskap om hur GDPR påverkar det administrativa arbetet i en organisation.
- har arbetat med Aveny bokning och Public 360.
- har erfarenhet från kommunikationsarbete och informationshantering.

 Som person har du:
- förmåga att hantera ärenden på ett professionellt och kvalitativt sätt.
- ett intresse och en förmåga att hjälpa andra samt är mån om att ta reda på vilka förväntningar som finns hos uppdragsgivare och intressenter.
- förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra arbetsuppgifter och nå mål
- förståelse för det gemensamma uppdraget, agera utifrån det och bidra till helheten.
- kunskap om hur du använder tiden effektivt, arbetar systematiskt och metodiskt för att slutföra arbetsuppgifter och följa upp resultat.

Upplysningar och tjänsten lämnas av: 
- Kanslichef Daniel Olander, daniel.olander@svenskakyrkan.se, 031-731 6312
- Kyrkoherde Eric Muhl, eric.muhl@svenskakyrkan.se, 031-731 6315
- Facklig företrädare Lars Svernling, Vision 0523–668 410

Ansökan och intervju:
Varmt välkommen med din ansökan till Askims församling, senast måndagen den 16 januari 2023

Eventuella intervjuer planeras till måndagen den 23 januari 2023.

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Askims församling
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 30 december 2022
  • Ansök senast: 16 januari 2023

Liknande jobb


Extrajobb som receptionist

Extrajobb som receptionist

23 december 2024

23 december 2024

Receptionisttjänst på heltid

Receptionisttjänst på heltid

22 december 2024