OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Kriminalvården växer – vi bygger nytt, bygger om och bygger till och söker nu fler medarbetare. Vårt viktigaste mål är att minska återfall i brott – att bryta den onda cirkeln. Lyckas vi med det blir samhället tryggare och säkrare för alla. Vi är den myndighet som ansvarar för anstalter, frivård, häkten och klienttransporter.
Anstalten Fosie ligger i utkanten av Malmö och byggdes 1986. Fosie är en anstalt i säkerhetsklass 2 med plats för 173 män, där ca 300 anställda och 10 chefer förvaltar, leder och utvecklar verksamheten. Verksamheten är under ständig förändring och har under åren utökats vid flertalet tillfällen bl.a. genom att upprätta platser för särskilt resurskrävande intagna (SRI) samt det senaste året genom ett nyöppnat modulhus.
Läs mer om anstalten Fosies verksamhet på vår hemsida: https://www.kriminalvarden.se/kontakt/hitta-till-oss/verksamhet/anstalt/fosie/#verksamhet
ARBETSUPPGIFTER
Denna annons riktar sig mot dig som har genomfört Kriminalvårdens grundutbildning, har god kunskap om häkteslagen och erfarenhet av att dokumentera, inhämta information och upprätta beslut kopplat till lagstöd.
Tillsammans med en grupp av administratörer kommer du, i samarbete med dina kollegor, att ansvara för handläggningen av besöks och telefontillstånd där du både fattar och delger beslut rörande klienter.
KVALIFIKATIONER
Du har fullständig gymnasiekompetens/gymnasieexamen. Arbetet förutsätter att du har god en administrativ förmåga. Det är av vikt att du har arbetslivserfarenhet som innefattat komplexa administrativa arbetsuppgifter kopplat till lagstiftningen.
Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift då arbetet innefattar upprättande av beslut och dokumentation.
Som person är du stabil och kvalitetsmedveten. Stressade situationer kommer att uppstå där du förväntas stå fast och trygg, vara hjälpsam, serviceinriktad och bidra till en god arbetsmiljö. Då den administrativa handläggningen är en del av rättsprocessen krävs att du är noggrann, strukturerad och har god ordning.
Du delar kriminalvårdens grundläggande värderingar om en human människosyn, respekt för individen och en tro på människans vilja och förmåga till förändring. Vår arbetskultur präglas av humanitet och respekt för den enskildes integritet och rättssäkerhet. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och din personliga lämplighet.
Krav:
• Fullständig gymnasiekompetens alternativt annan utbildning i kombination med
erfarenhet som Kriminalvården bedömer relevant
• Genomfört Kriminalvårdens grundutbildning
• God förmåga att uttala dig i svenska, både i tal och skrift
• God data/IT-kompetens
Meriterande:
• Erfarenhet av Kriminalvårdens klientadministrativa system
• Interna utbildningar kopplade till tjänsten
• B-körkort
ÖVRIGT
CV, Personligt brev, gymnasiebetyg/relevanta betyg, diplom eller certifikat
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande.
Säkerhetskontroll kommer att föregå beslut om anställning. Vissa befattningar är placerade i säkerhetsklass och då kommer en säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras innan beslut om anställning fattas. För tjänster med högre säkerhetsklass behöver du vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Läs mer om säkerhetsprövningen på: https://www.kriminalvarden.se/jobba-hos-oss/rekryteringsprocessen/sakerhetsprovning-vid-rekrytering/
Kriminalvården strävar efter en jämn könsfördelning och ökad mångfald.
Provanställning kan komma att tillämpas.
För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till Visma Recruit. Frågor om specifika jobb besvaras av den kontaktperson som anges i annonsen.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av rekryteringsannonser. Kriminalvården har upphandlade avtal.