Administratör/Nämndsekreterare till överförmyndarkontoret

Administratör/Nämndsekreterare till överförmyndarkontoret

Arbetsbeskrivning

Välkommen till Flens kommun - Sörmlands hjärta! Som medarbetare i Flens kommun är du vårt ansikte utåt till kommunens invånare. Vi vill att du ska ha en bra arbetsplats där du trivs och känner dig motiverad till att göra ett fantastiskt jobb. Omvärlden förändras och vår organisation behöver dig som vill bidra med engagemang och en härlig energi. Det arbete vi gör tillsammans varje dag, dygnet runt, året runt har sin utgångspunkt i vår vision, vår värdegrund och våra mål. Vi tror att bilden av Sörmlands hjärta skapas i varje möte med invånare, företagare och besökare, genom professionellt och respektfullt bemötande.

Överförmyndarnämnden för Flen, Gnesta och Vingåkers kommuner är en kommunal myndighet som har till uppgift att utöva tillsyn över förmyndare, förvaltare och gode män i de samverkande kommunerna. Tillsynen ska verka för att den om har ställföreträdare i form av god man, förvaltare eller förmyndare inte drabbas av rättsförluster.

 

En av våra kollegor går i pension och vi söker därför dig som, tillsammans med oss övriga på överförmyndarkontoret, vill erbjuda en rättssäker, tydlig och effektiv tillsynsmyndighet.

 

Arbetsuppgifter

Vi söker spindeln i nätet, en positiv person som genom flexibilitet, struktur och ordningssinne ansvarar för kontorets administrativa uppgifter. 

 

I din roll som administratör ingår bland annat posthantering, registrering av allmänna handlingar, diarieföring, arkivering. Du kan komma att ansvara för att informationen på hemsidan och våra rutiner, processer samt blanketter är uppdaterade. Vidare ingår lämplighetskontroller av ställföreträdare samt viss myndighetsutövning på delegation.

 

I din roll som nämndsekreterare kommer du, med stöd av kommunstyrelsens kansli, ha ansvar för administration av överförmyndarnämndens ärenden; utskick av kallelse och handlingar samt protokoll, diarieföring av ärenden och protokollsutdrag, expediering av beslut. Du kommer att ha nära och täta kontakter med förtroendevalda, handläggare och allmänheten.

 

Arbetet innebär även en del samverkan med andra förvaltningar, kommuner och myndigheter, deltagande i regionala och nationella nätverk samt fortlöpande kompetensutveckling.

 

Om din nya arbetsplats

Tjänsten är placerad på överförmyndarkontoret i Flen som organisatoriskt tillhör kommunledningsförvaltningen. Som anställd på överförmyndarkontoret arbetar du nära dina kollegor. Du blir en del av en liten arbetsgrupp som präglas av ansvarstagande, samarbete, flexibilitet och högt ställda krav på rättssäkerhet. I överförmyndarverksamheten får varje medarbetare en unik och viktig roll där möjligheten till personlig och yrkesmässig utveckling är stor. Vi är måna om att ha en överförmyndarverksamhet av god kvalitet och vi är stolta över vår verksamhet och arbetet vi utför. 

  

Kvalifikationer

Vi söker en strukturerad, prestigelös och flexibel person med en, för rollen, relevant utbildning. Du ska kunna uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du ska ha erfarenhet av arbete som nämndsekreterare eller av överförmyndarverksamhet. Det är meriterande om du har erfarenhet av: dokumenthanteringssystemen Lex 2 och Wärna/Wärna Go, arbete i offentlig verksamhet och/eller en politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

 

Personliga egenskaper

Som person är du nyfiken, ansvarstagande, självgående och kan prioritera arbetet på ett effektivt och noggrant sätt även vid tillfällen med högre arbetsbelastning. Att du har god samarbetsförmåga och att du kan hantera kontakter med olika människor i varierande sammanhang, på ett respektfullt sätt, är viktigt. Om du gillar att vara en del av en verksamhet med fokus på utveckling och rättsäkerhet kommer du att passa hos oss.

 

Anställningsvillkor

Omfattning/varaktighet
Tillsvidareanställning. Tillträde 15 april 2022 eller enligt överenskommelse.

Lön

Fast månadslön. Flens kommun tillämpar individuell lönesättning

Övrigt

Flens kommun erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter för alla. Flens kommun har subventionerad friskvård, möjlighet till fler semesterdagar genom semesterväxling och är en rökfri arbetsplats. Se även vår hemsida www.flen.se för övrig information.


Sista ansökningsdag 9 januari 2022.


Vi undanber oss alla samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Kontaktperson

Jenny Dunberg

Enhetschef

0157-43 00 71

jenny.dunberg@flen.se

Fackliga företrädare nås via kommunens

växel

0157-43 00 00

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Flens Kommun
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 december 2021
  • Ansök senast: 9 januari 2022

Liknande jobb


Kanslisekreterare

Kanslisekreterare

20 december 2024

19 december 2024

Nämndsekreterare, vikariat

Nämndsekreterare, vikariat

19 december 2024

Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

Nämndsekreterare till Barn- och ungdomsförvaltningen

13 december 2024