Administratör/Systemförvaltare till IT-kontoret

Arbetsbeskrivning

Falu Kommun IT-kontoret söker en administratör/systemförvaltare till IT-Kontoret.

SERVICEFÖRVALTNINGEN

IT-kontoret ingår i Serviceförvaltningen. Serviceförvaltningen är Falu kommuns leverantör av interna service- och kringtjänster enligt ett FM-koncept.

Kontoret består av fyra olika avdelningar, ledning, support, infrastruktur och tillämpning.

Helpdesk, under avdelningen support, är kontaktytan mellan användarna och IT och är ansiktet utåt mot resten av Falu kommuns organisation. Helpdesk har ett mycket viktigt uppdrag; att hjälpa och vägleda Falu kommuns användare och göra deras IT-vardag så enkel och bekymmersfri som möjligt. I Helpdeskens uppdrag ingår också installationer och felavhjälpning på plats ute hos kund.

Förändringstakten inom IT-området är ständigt hög vilket ställer krav på den egna organisationen att göra effektiva leveranser av tjänster. Alla avdelningar arbetar ständigt med förbättring och utveckling av arbetssätt, rutiner och processer.

Vi söker dig som drivs av att hitta effektiva lösningar, analyserar processer och rutiner, föreslår lösningar och implementera dem så att vi kan bli än mer produktiva.

ARBETSUPPGIFTER

I din roll som administratör kommer du att sköta den dagliga driften och underhåll av användarhantering, skrivaradministration, licenshantering och vårt inventarieregister. Inventarieregistret används även som underlag för debitering (hårdvara, licenser, användare). Visst helpdeskarbete förekommer inom rollen inte minst för att nå förståelse för hur de olika processerna fungerar men också för att täcka upp inom teamet i händelse av semestrar och dyl.

Systemförvaltarrollen innebär att löpande se över processer och rutiner för användarhantering och beställningsprocesser för skrivare, datorer och andra återkommande beställningar/moment med en strävan att förenkla och automatisera det som går att automatisera. I uppdraget ingår även att dokumentera processer och rutiner. På sikt finns en ambition att samla beställningar till IT-Kontoret i en portal för självbetjäning.

TILLRÄCKLIGA KVALIFIKATIONER

För att lyckas i denna roll ser vi att du har en grundläggande förståelse för och erfarenhet av:

- helpdeskarbete, hur verksamhet och IT interagerar, moderna Microsoftmiljöer, mobiltelefoner, surfplattor, standardiserade utskriftsmiljöer, förändrings-/förbättringsarbete, att ta fram processdokumentation och rutinbeskrivningar

- utbildning inom relevant område eller motsvarande arbetslivserfarenhet

- erfarenhet av stora organisationer, erfarenhet av förändringsarbete, flerårig arbetslivserfarenhet inom första linjens support och/eller andra linjens support

- b-körkort

Som person är du:

- en tydlig och förtroendeingivande ledare med god kommunikations- och samarbetsförmåga

- engagerande, ansvarstagande, drivande och kvalitetsmedveten

- kundorienterad och affärsmässig

- resultat- och målfokuserad

- trygg och prestigelös

- självständig

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, du skall vara en analytisk problemlösare, ha lätt för att samarbeta och vara kommunikativ.

Och du har:

-goda kunskaper i svenska i tal och skrift

-goda kunskaper i engelska i tal och skrift

MERITERANDE KVALIFIKATIONER

- erfarenhet av Snow License Manager

- erfarenhet av självbetjäningsportaler och e-tjänster

- erfarenhet av och arbete i IBM produkter, såsom IBM Notes, Domino, Websphere

FALU KOMMUN SOM ARBETSGIVARE

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter. Vi har ingenjörer, kommunikatörer, lärare, undersköterskor, projektledare och jurister samt 214 andra yrkesbefattningar. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi gör skillnad och vi har jobb som märks. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.

ANSTÄLLNINGSVILLKOR

Tillsvidaretjänst på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Kopior på betyg lämnas till Falu kommun i samband med intervju.

UPPLYSNINGAR

Henrik Walve, IT-chef, 023-826 00  

FACKLIGA FÖRETRÄDARE

Vision, Christina Johansson 023-821 10

Saco, Ulrika Bergman 023-827 74

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Falu kommun Falun
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Enligt Överenskommelse
  • Heltid/ Ej specificerat
  • Publicerat: 19 april 2016

Liknande jobb


25 november 2024