OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du vara med på resan att skapa Sveriges mest hållbara kretsloppsstad samt skapa mervärde för våra kunder så kan du vara just den personen som vi söker.
Affärsområdet Återvinning erbjuder inom avfallstrappan ett brett spektrum av återvinnings- och avfallshanteringstjänster från insamling av kommunalt avfall, materialåtervinning, behandling och deponering av olika typer av massor till mellanlagring av farligt avfall. Affärsområdet erbjuder såväl standardlösningar som kundspecifika helhetslösningar. Affärsområdet är uppdelat på tre olika avdelningar, Insamling som med sin fordonspark hanterar insamling av allt avfall, Cirkulär masshantering vilket inkluderar mottagning, behandling och deponering av olika typer av massor och fraktioner och Återvinningstjänster plus verksamhetsområdet Kommunalt avfall.
Avdelningen Återvinningstjänster består av Borås Återvinningscentraler, Återbruk som tar hand om sådant som kan återbrukas samt stöttar i projekt och Farligt avfall som hanterar avfall som ska specialbehandlas. Varje del av avdelningen har en chef som hanterar den dagliga operativa driften och personalen som tillhör. Så personalansvaret i rollen som avdelningschef består av tre arbetsledare.
Vi söker en affärs- och resultatinriktad lagspelare
Som avdelningschef för Återvinningstjänster styr, leder och följer du upp den dagliga operativa driften och säkerställer att verksamheten sköts effektivt och följer gällande lagstiftning samt når alla uppsatta mål. Du är som person drivande, kund-, affärs- och resultatinriktad och har ett nära samarbete med både sälj och affärsutvecklare. Du ansvarar för avdelningens budget med tillhörande handlingsplaner, processer och rutiner och arbetar med ständiga förbättringar. Varje år slänger vi svenskar nästan 500 kilo avfall per person. Därför räcker det inte med att återvinna, vi måste kliva upp längs avfallstrappan, vilket innebär att återanvända och minimera mängden avfall genom att minska konsumtionen av varor. Ett stort arbete som avdelningschef för Återvinningstjänster blir därför att driva detta på bästa sätt för bolaget och för det hållbara samhället.
Utöver detta jobbar du tillsammans med övriga avdelningar och affärsområden kopplat till verksamhet på Sobacken.
Din bakgrund
Det viktigaste för att lyckas i rollen som avdelningschef är en bred erfarenhet i kombination med budget- och personalledande arbete. Erfarenhet av arbete med återvinning av olika typer av material samt annan närliggande branscherfarenhet är viktigt för att förstå tjänsten och ansvara och utveckla verksamheten. Du behöver minst ha gymnasial utbildningsbakgrund inom relevant område eller motsvarande arbetserfarenhet som vi bedömer som likvärdig men högre utbildning är meriterande. B-körkort är ett krav för att du ska kunna ta dig runt vid behov.
Personliga egenskaper
Genom att fördela arbete, delegera uppgifter och sätta upp konkreta aktiviteter och tydliga mätbara mål ser du till att skapa engagemang och säkerställa att medarbetarnas kompetens tillvaratas. Du besitter som person en social kompetens i kund och omvärldsrelationer, en hög kommunikativ förmåga. Du är mål- och resultatinriktad och har en hög ansvarskänsla för såväl det lilla som det stora i det dagliga arbetet. Ditt arbetssätt kännetecknas av struktur, ordning och reda, gott samarbete, bra omdöme. Du agerar alltid i enlighet med mål och riktlinjer. Eget ansvar, ge aktiv återkoppling på utfört arbete och resultat, samt söka konstruktiva samtal och lösningar är naturligt för dig och även förmåga att kritiskt granska och utvärdera information.
Som avdelningschef ingår du i affärsområdets ledningsgrupp.
Borås Energi och Miljö
Borås Energi och Miljö värnar om goda förutsättningar för ett hållbart arbetsliv för våra medarbetare med god arbetsmiljö och möjlighet till ständig utveckling. För att uppnå detta erbjuder vi en arbetsplats med utvecklande arbetsuppgifter i en spännande bransch. Vi satsar på medarbetarnas hälsa med flera friskvårdsförmåner och aktiviteter. Vi har konkurrenskraftiga anställningsvillkor och goda förmåner som komplement. Kretslopp, omtanke och framåt är våra värdeord som avspeglar sig både inom bolaget och ut till kunder.
Alla ledare på bolaget arbetar efter en ledarskapsplattform där fokus ligger på utveckling, prestation, engagemang och att agera som goda föredömen.
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning med start snarast eller enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan senast den 27 januari. Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdag.
Har du frågor eller vill ha mer information om tjänsten är du välkommen att kontakta Tf. AO chef Christian Baarlid på christian.baarlid@borasem.se
Vår vision är att tillsammans med boråsarna skapa Sveriges mest hållbara kretsloppsstad. Borås Energi och Miljö ansvarar för infrastruktur i Borås såsom fjärrvärme, avfallshantering, vatten och avlopp. Vi har över 350 medarbetare hos oss och 98 olika yrken. Omsättningen uppgår till cirka en miljard. Bolaget ingår i Borås Stadshus och är en av Borås mest spännande och utvecklande arbetsplatser.
Vi ska spegla våra kunder såväl som samhället i stort och är beroende av medarbetare med olika kompetenser. Vi strävar efter att anställa människor med olika bakgrund och värdesätter den kunskap och erfarenhet det medför.
Som ett led i vårt kvalitetsarbete genomför Borås Energi och Miljö alltid bakgrundskontroller på personer som är aktuella för anställning.
Inför varje rekrytering tar vi beslut om vilka rekryteringskanaler vi ska använda och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.