OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Göteborg Energi är ett energibolag som ägs av Göteborgs Stad. Det innebär att vi arbetar för alla göteborgare och med hela staden. Förutom att leverera och utveckla nya lösningar inom energi och stadsfiber för boende, företag och transporter, jobbar vi också för ett större mål – ett hållbart Göteborg. Delar du vår vision och vill vara med oss på resan för att skapa en mer hållbar vardag för göteborgarna? Välkommen till Göteborg Energi!
Det byggs i en oerhört snabb takt i Göteborg. För att bygga stad krävs energi och internet, dvs våra produkter. När stadsutvecklingen sker så fort behöver vi arbeta på andra sätt än tidigare. Vi behöver samarbeta mer inom staden, göra tidigare antaganden och ta andra risker. Dessutom hanterar vi en större mängd projekt och vi kan inte alltid förlägga våra ledningar som vi skulle önska eller när vi skulle önska det. Det är oerhört spännande, och det är tacksamt att arbeta i en stad som växer. Med det sagt – det är en utmaning.
På avdelningen Stadsutveckling planerar vi för stadens infrastrukturella utveckling. Arbetet är produktöverskridande och vi representerar hela koncernen. Vi planerar, kalkylerar och dimensionerar tillkommande ledningsnät för försörjning av fjärrvärme, fjärrkyla och gas. Vi ansvarar även för att framtida utbyggnad sker enligt ett ekonomiskt hållbarhetsperspektiv.
Vad behöver vi din hjälp med? Som affärsanalytiker prognosticerar du kontinuerligt när energibehovet förväntas öka på olika platser, och simulerar ekonomiska scenarier och risker för att tillgodose dessa behov. Arbetet är centralt inom vår anslutningsprocess och kundens perspektiv är i fokus. Alla på avdelningen ansvarar för olika intressenter i Staden, och jobbar med att utveckla samarbetet med dem. Alla är också teamledare för tvärfunktionella interna team inom olika stadsutvecklingsområden.
Hur ser avdelningen ut? Stadsutveckling består av åtta personer; en avdelningschef, fyra planeringsingenjörer och tre affärsanalytiker, varav fyra kvinnor och fyra män. Vi vill nu förstärka avdelningen med ytterligare en affärsanalytiker.
Vi har kontakt med många personer, för att bygga relationer och hålla ihop olika initiativ, internt och externt. Vi analyserar kartor för att bedöma stadsutvecklingen, t ex som en del i arbetet med en detaljplan. Vidare simulerar vi kommande behov av energi och gör ekonomiska överväganden av hur behoven kan tillgodoses.
Din chef blir Hedvig Aspenberg.
Min ambition som ledare är att göra mig själv onödig. Ett välfungerande team är alltid otroligt mycket mer effektivt än en person. Jag lyckas naturligtvis inte alltid, men gör mitt bästa. Jag drivs av att göra arbetet roligt, för mig och de runt omkring mig. Att ha kul på jobbet, i kombination med ett riktigt bra resultat, är det viktigaste för mig.
Vill du veta mer om Hedvig är du välkommen att läsa mer i hennes profil på Linkedin .
Vår förväntan på dig Vi arbetar i en rörlig kontext, och planerna förändras hela tiden. Dessutom försöker vi balansera olika intressenters viljor. Du kommer att få driva grupper, formulera målsättningar och beskriva vägen dit. I rollen ingår också att du självständigt bygger kontaktnät och söker lösningar tillsammans med andra.
Det kommer att finnas möjlighet att ta ett stort ansvar för utveckling av arbetssätt inom företaget samt tillsammans med externa aktörer. Du kommer sannolikt ansvara för olika interna och externa förbättringsinitiativ och leda tvärfunktionella grupper. Erfarenhet av processutveckling eller liknande är meriterande, liksom naturligtvis energi- och/eller entreprenadbranschen.
Att du har en generell förståelse för vårt energisystem ser vi som nödvändigt för att kunna göra rimliga analyser. Vi tror att du har en utbildning motsvarande civilingenjörsexamen eller högskoleingenjör inom energiteknik, kanske med en påbyggnadsutbildning i ekonomi med minst tre års erfarenhet av lönsamhetsbedömningar i en teknisk bransch.
Vi kan naturligtvis ha fel – då är du välkommen att berätta varför just du passar in hos oss.
Vad kan du förvänta dig av oss? Vi är ett sammansvetsat gäng som hjälps åt. Det är högt tempo ibland, men med en god balans mellan arbete och fritid. Vill du utveckla din ledarskapsförmåga kommer många möjligheter finnas. Du kommer också kunna bygga ett stort kontaktnät. Även om vi lämnar mycket utrymme åt dig att designa lösningar är vi snabba att stötta och diskutera utmaningar i gruppen.
Vi kommer arbeta löpande med urval och tillsättning i denna rekrytering så vänta inte med din ansökan!
Vi erbjuder dig hållbar utveckling Som anställd här kan du räkna med en arbetsplats som är både spännande och utvecklande. Det ska vara tryggt att jobba med oss och det ska kännas roligt. Du kommer att ha möjlighet att växa på jobbet och utvecklas inom organisationen. Vi har förmåner som uppmuntrar till ett hållbart arbetsliv. Läs mer om vårt erbjudande på goteborgenergi.se/jobbamedoss
Vi tror på en jämställd arbetsplats med mångfald. Personer med olika synsätt och erfarenheter utvecklar vår verksamhet och driver den framåt - styrkan i våra olikheter skapar framgång. Delar du våra värderingar? Vi ser fram emot din ansökan!
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Kontaktpersoner på detta företaget
Hans O Andersson, tf avdelningschef
031-62 63 04
Martin Sandin, avdelningschef
031-62 81 87
SACO Maria Andersson Iseppi, ordförande
031-626408
Vision Mona-Lisa Rhodin, ordförande
031-626999
Ingela Norén Olsson, enhetschef
031-626237, 0707-626237
Kenneth Nyberg, enhetschef
031-626176, 0722-095033
Bjarne Nordahl, enhetschef
031-626290, 0707-626290
Anders Bengtsson, enhetschef
031626558, 0761062664
Catharina Löfgren, enhetschef
031-626252
Ann-Marie Lindell, avdelningschef
031-62 64 16