OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du utvecklas på ett professionellt och personligt plan samtidigt som du gör skillnad för andra? Vill du ingå i Högkvarteret och vara med och påverka Försvarsmaktens framtid? Försvarsmaktens främsta uppgift är att försvara Sveriges demokrati och självständighet och med en föränderlig omvärld, framtidens utmaningar och hot ställs nya krav på oss. Vi står inför den största tillväxten vi gjort på decennier – därför söker vi dig som vill vara med och bidra till ett starkare försvar och delar vår övertygelse att Sverige är ett land värt att försvara.
Om avdelningen/sektionen
Den kommersiella avdelningen är en del av Försvarsstaben i Försvarsmaktens Högkvarter som ansvarar för att inrikta, leda och följa upp den kommersiella verksamheten i Försvarsmakten såväl nationellt som internationellt. Den kommersiella avdelningen består av fyra sektioner och som affärsanalytiker blir du en del av Marknadssektionen som idag består av nio personer. Marknadssektionen arbetar förutsättningsskapande med huvudfokus på affärsupplägg, strategier, marknadsanalyser och omvärldsbevakning. Vi värdesätter ömsesidigt förtroende och arbetet sker i nära samarbete med såväl den övriga avdelningen som andra organisationsenheter i Försvarsmakten.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Som affärsanalytiker är du en nyckelperson i Försvarsmaktens strategiska affärsverksamhet och jobbar nära Försvarsmaktens inköpschef. Försvarsmakten arbetar kategoristyrt där du kommer att leda, driva och följa upp inköpsstrategier. Du kommer att ha ett särskilt ansvar för att sammanställa och analysera stora mängder data. Du kommer att genomföra marknadsanalyser, omvärlds- och trendanalyser samt riskanalyser. I arbetet ingår att identifiera förbättringsförslag som en del i den fortsatta utvecklingen. Vid behov kommer du även att stödja avdelningen i kommersiella frågor som är NATO relaterade inklusive värdlandsstöd (VLS).
KRAV
Kvalifikationer
• Högskoleutbildning motsvarande minst 120/180 poäng med inriktning mot ekonomi eller annan inriktning som arbetsgivaren bedömer vara relevant för tjänsten
• Erfarenhet av att arbeta med stora mängder data och bygga tabeller
• Erfarenhet av att arbeta med marknadsanalyser
• Erfarenhet av att arbeta med kategoristyrt inköpsarbete
• Erfarenhet av att självständigt leda/delta i utredningar, arbetsgrupper och projekt
• Erfarenhet av att självständigt och/eller tillsammans med andra, utreda och bereda kommersiella frågeställningar
• God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift (flytande i engelska och svenska)
• God datorvana och mycket goda kunskaper i MS Excel, Word, Powerpoint
Personliga egenskaper
För befattningen gäller att du som person är kreativ och nyfiken på nya och kanske okända uppgifter. Du är analytisk och har en god förmåga att förstå helheten samtidigt som du kan fokusera på detaljerna i verksamheten. Du behöver vara en lagspelare samtidigt som du tar självständigt ansvar för dina uppgifter.
Du är en god organisatör med hög arbetskapacitet och god förmåga att växla mellan korta tidsförhållanden och långsiktigt arbete, samt en god kommunikatör med tydlighet och hög pedagogisk förmåga. För att genomföra ditt arbete måste du ha lätt för att förstå verksamhetens krav och de olika behov som finns i vår stora organisation och för att trivas hos oss behöver du vara resultat- och lösningsinriktad med hög servicekapacitet.
Vi lägger mycket stor vikt vid personliga egenskaper vid rekryteringen och söker medarbetare med rätt attityd, värderingar och inställning.
MERITERANDE
• Erfarenhet av att självständigt och/eller tillsammans andra ansvara för att driva igenom en eller flera inköpsstrategier
• Erfarenhet av att självständigt och/eller med andra implementera och förvalta en eller flera inköpsstrategier
• Erfarenhet av att arbeta med offentlig upphandling
• Erfarenhet av utvecklingsarbete
• Erfarenhet av projektledning
• Erfarenhet av att arbeta i tvärfunktionella team
• Erfarenhet av att arbeta i en större organisation med komplexa beslutsprocesser
• Erfarenhet av att arbeta i uppdrag där dialogen sker på engelska
• God erfarenhet av affärsengelska
Övrigt
Tillträde snarast enligt överenskommelse. Tjänsten är en tillsvidareanställning som kan komma att inledas med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i Stockholm och inplacerad i en säkerhetsklass. Resor förekommer i viss mån. Arbetsprov kan förekomma vid rekryteringen.
Vill du veta mer är du välkommen att kontakta Christina Holm sektionschef Marknadssektionen på telefon 0705-311 452 alternativt e-post christina.holm@mil.se.
Ansökan
Varmt välkommen med din ansökan senast 2023-08-01. Din ansökan ska innehålla CV samt ansökningsbrev där du motiverar varför du är lämpad för denna befattning.
Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Försvarsmaktens webbplats.
-----------------------------------------------------
Information om det rekryterande förbandet:
I Högkvarteret finns överbefälhavaren och generaldirektören. Högkvarteret har ungefär 1 000 medarbetare – både yrkesofficerare och civila experter. Högkvarteret utgörs från 2023-01-01 av försvarsstaben, operationsledningen, militära underrättelse- och säkerhetstjänsten, samt Högkvarterets stabsavdelning och fristående enheter för tillsyn.
En anställning hos oss innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning enligt 3 kap i säkerhetsskyddslagen. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. I anställningen ingår även en skyldighet att tjänstgöra utomlands. Innebörden av detta varierar beroende på typ av befattning.
Till ansökan om anställning ska CV och personligt brev bifogas. Om du går vidare i anställningsprocessen ska alltid vidimerade kopior av betyg och intyg uppvisas.
Samtal från externa rekryteringsföretag och säljare undanbedes.