OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Biogasbolaget i Mellansverige AB är ett bolag som är samägt av Karlskoga, Örebro och Kumla kommuner.
Produktionsanläggningen ligger i Gottebol i Karlskoga. Anläggningens kapacitet är 48 GWh fordonsgas per år vilket motsvarar fem miljoner liter bensin. Restprodukten biogödsel återförs till odlingsmarkerna. Vår biogödsel är KRAV-certifierad.
Som kommuninvånare bidrar du till produktionen av biogas genom att källsortera ditt matavfall. Vi använder matavfall från Karlskoga och många andra närliggande kommuner. Vi använder även avfall från slakteri- och livsmedelsindustrin som råvara. Genom en lokal produktion där regionens resurser tas tillvara är biogasen ett miljövänligt drivmedel och bränsle.
Om du vill vara med och utveckla Biogasaffären då har vi det perfekta jobbet för dig!
Affärschef Biogasbolaget i Mellansverige AB
Under de senaste åren har Biogasbolaget utvecklats snabbt och har nu ett viktigt avtal för leverans av biogas till regional busstrafik. Utvecklingen har ställt nya krav på personal och organisation och verksamheten är nu en 100 miljonersverksamhet med lönsamhet och stor framtidstro. Vi tar nu nästa steg och söker dig som kommer att ha en nyckelroll i satsningen framåt.
Uppdraget
Biogas är ett förnybart bränsle som är en nyckelkomponent i den gröna omställningen. De senaste åren har produktion och användning ökat kraftigt och biogas kommer att vara mycket viktigt även i framtiden. Biogas kan bland annat användas som drivmedel för tunga transporter och i sjöfart, som bränsle i industriprocesser och vid värme- och elproduktion.
Som Affärschef för biogasverksamheten ansvarar du för att verksamhetens affärer utvecklas på det sätt som krävs utifrån framtagen strategi. Rollen är en ledarroll och en nyckelroll för att utveckla Biogasbolaget i den gröna omställningen. Området du ansvarar för avser flera delar – substrat, matavfall, biogas, gödsel med mera. Du rapporterar till Vice VD som också är operativ chef.
Rollen innebär att du har personalansvar och arbetsmiljöansvar och ekonomiskt ansvar inom ditt område.
Exempel på arbetsuppgifter
- Kundansvar
- Ansvar för att leda affärsutvecklingsprojekt i syfte att utveckla företagets affärer. Det kan vara både interna och externa projekt som innefattar externa kontakter och nätverk.
- Omvärldsbevakning och utveckling av partnerskap
- Ansvar för upphandlingar
- Ansvar för affärsteam
Din profil
Vi ser att du har relevant högskoleutbildning och/eller dokumenterad relevant arbetslivserfarenhet. Du har jobbat inom försäljnings- eller upphandlingsområdet tidigare och har vana av att genomföra affärer kopplat till energi och/eller lantbruk. Helt avgörande för uppdraget är din personliga lämplighet. Du måste ha en god kommunikativ förmåga både i tal och skrift och ha lätt att skapa, bibehålla och utveckla relationer. Du förstår motpartens behov och tillsammans arbetar ni fram konstruktiva lösningar.
Kontakt
Vi samarbetar med Oak Consulting i denna rekrytering. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta HR-konsult Helena Fiedler på tel. 070-591 90 33.
Vi ser fram emot din ansökan! Sista ansökningsdag är den 29/5.