Affärsdriven AML Administratör till Svea Bank

Arbetsbeskrivning

Vi söker nu en AML-administratör till vårt affärsområde AFT (Administrativa och finansiella tjänster). Har du ett affärsdrivande tänk, brinner för AML och vill arbeta i en flexibel och händelserik miljö? Har du erfarenhet av att arbeta mot företag inom bank och finans kan det här vara rätt roll för dig!

Om rollen
I rollen som AML administratör hos oss arbetar du med administrativa och finansiella tjänster mot företag och ansvarar för de frågor som rör motverkan av penningtvätt och finansiering av terrorism. Du förväntas tillsammans med dina kollegor vara ett stöd för affärsområdet i detta arbete genom att granska, utreda och rapportera transaktioner samt arbeta med KYC. Dessutom kommer du att agera stöd vid onboarding av nya företagskunder, kommunicera med kunder vid utredningar samt på sikt vara med i arbetet för framtagning och utformning av instruktioner, rutiner och utbildning av personal. Rollen innebär många kontaktytor och samarbete såväl med kollegor inom Affärsområdet, AML och andra avdelningar. Arbetsuppgifter som ingår i rollen är bl.a.:

- Transaktionsmonitorering

- Hantera polisförfrågningar

- Utredning, hantering och rapportering till Finanspolisen

- Hantera ansökningar med syfte att utföra riskbaserad kundanalys inom processen för KYC

- Agera stöd för kollegor i penningtvättsfrågor

- Löpande arbete med AML-instruktioner och rutiner

Vem söker vi?
I rollen som AML administratör ser vi gärna att du har arbetat med finansiell handläggning mot företag och som har erfarenhet av arbete som exempelvis företagsrådgivare på bankkontor. Vi ser det meriterande om du kommit i kontakt med AML regelverket tidigare. Du har förmåga att sätta dig in i och förstå affären och likväl som förstå riskerna som kan finnas. Vi tror också att du tar egna initiativ, trivs med att driva ditt arbete på ett självständigt sätt och vill lära och hålla dig uppdaterad inom området. Då du har en del kontaktytor i ditt arbete behöver du vara kommunikativ och ha en god samarbetsförmåga. Vidare är du bekväm i Excel och har lätt att sätta dig in i nya system. Du har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift, och goda kunskaper i engelska.

Om Svea
Svea är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder och har över 2000 anställda. Med fyrtio års erfarenhet skapar vi smarta administrativa och finansiella lösningar för både privatpersoner och företag. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. På Svea råder en entreprenörsanda och vi har en utpräglat familjär företagskultur. Gemenskap är viktigt för oss och vi jobbar för mångfald och att alla ska känna delaktighet och ha möjlighet att kunna påverka. Vi sitter i nya fräscha lokaler i Arenastaden, Solna.

Ansökan
Vi tar inte emot ansökningar via mail. Urval och intervjuer sker löpande och vi önskar att tillsätta tjänsten så snart som möjligt, så skicka in din ansökan redan idag. Har du frågor kring tjänsten är du varmt välkommen att höra av dig till rekryterare Fredrika Engelin på fredrika.engelin@svea.com.

Välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Svea
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 14 februari 2023
  • Ansök senast: 3 augusti 2023

Liknande jobb


16 november 2024

12 november 2024

1 november 2024

Kredit och Krav handläggare

Kredit och Krav handläggare

31 oktober 2024