OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ta ditt nästa karriärsteg tillsammans med vårt globala team på ABB. Vi driver på omvandlingen av både samhället och industrin för en mer produktiv och hållbar framtid.
Inom ABB har vi som uttalat mål att främja alla aspekter av mångfald och inkludering: kön, HBTQ+, funktionsnedsättningar, etnisk bakgrund och ålder. Tillsammans befinner vi oss på en resa där vi alla, som individer och som kollektiv, välkomnar och värdesätter individuella olikheter.
ABB har idag en rikstäckande organisation med verksamhet på ett tjugotal orter. Nu söker vi en affärsdriven Service Account Manager / Avtalsledare till Sundsvall eller Västerås.
Inom vår serviceorganisation medverkar vi till att optimera våra kunders anläggningar utifrån flera hållbarhetsfaktorer: driftsäkerhet, kostnadseffektivitet, material- och energieffektivitet samt utifrån ett hälsa- och säkerhetsperspektiv. Genom att ha god kunskap om kundens redan installerade ABB-produkter kan vi erbjuda produkter och tjänster som är anpassade för kundens situation. Vårt serviceerbjudande kan handla om uppgraderingar, studier, analyser, förbyggande och prediktivt underhåll samt utbildning. Även avancerade tjänster som t ex tillståndsbaserat underhåll och remote styrning via vårt Collaborative Operation Center ingår i de tjänster som vi levererar till våra kunder. Våra servicetjänster erbjuds från alla våra olika produktområden; drivsystem, motorer & generatorer, kraft-, robot- och styrsystem. Serviceavtal är en central del i ABB:s verksamhet och en nyckel för vår fortsatta lönsamma tillväxt.
Rollen rapporterar till Project Operations Manager.
Dina ansvarsområden
Du arbetar med leverans och vidareutveckling av serviceavtalen tillsammans med våra kunder.
Du tar hand om projektledning (avtalsledning) av serviceleveransen i befintliga avtal.
Du är del i affärsutveckling vilket innebär underhållsutveckling hos kund och tillväxt av avtalsverksamheten.
Du arbetar tillsammans med våra kunder där du utvecklar nya hållbara och digitala underhållslösningar anpassade efter deras behov.
Du säkerställer kundnöjdhet och lönsamhet.
Genom effektiv projektledning agerar du som spindeln i nätet internt och externt för våra serviceavtalsleveranser.
Du blir en viktig länk mellan kunderna och ABB genom att följa upp de utförda kunduppdragen samt föreslå och implementera förändringar.
Din bakgrund
Du som söker har förmodligen teknisk högskoleingenjörs-och civilingenjörsexamen eller motsvarande. Alternativt har du en projektledarbakgrund med intresse för teknik, digitalisering, affärs- och underhållsutveckling.
Det är meriterande om du tidigare har arbetat med service och underhåll inom industrin.
Du har ett intresse för verksamhets- och säljutveckling.
Som person trivs du med att arbeta i team och agera i ledarrollen.
Du är lyhörd och kommunikativ i möten med kunder och medarbetare.
Du tar rollen som en naturlig lagledare och lagspelare i vår sälj- och leveransorganisation genom ett starkt eget driv, affärsmannaskap och lyhördhet för kundernas behov.
Du har lätt för att utrycka dig på svenska och engelska i både tal och skrift.
Mer om oss
Rekryterande chef Jonas Häggström +46 70 621 88 23, svarar på dina frågor gällande tjänsten. Fackliga representanter – Sveriges Ingenjörer: Mikael Blomqvist, +4621-34 21 48; Ledarna: Leif Öhrberg, +4621-34 23 25; Unionen: Joakim Broström, +4684-77 91 39. Alla andra frågor gällande rekryteringsprocessen besvaras av Talent Partner Therese Ideblad, +46 725-53 80 40.
Vi ser fram emot din ansökan. Om du vill läsa mer om ABB kan du gå till vår webbplats www.abb.com.