OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Upphandlingssektionen, Juridik- och affärsenheten, Förvaltningsavdelningen
Är du en kunnig jurist med erfarenhet av anskaffningar enligt LOU? Trivs du i en konsultativ roll där du omsätter juridik till praktisk tillämpning? Då kan det här vara en tjänst för dig. Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö där du tillsammans med andra professionella affärsjurister, strategiska inköpare och inköpscontroller bidrar till att Regeringskansliets medarbetare köper varor och tjänster korrekt, affärsmässigt och effektivt.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Som affärsjurist ansvarar du för att ge ett lösningsorienterat stöd samt rådgivning i juridiska frågor avseende anskaffningar av varor och tjänster inom framförallt ramen för lagen om offentlig upphandling (LOU), men även till viss del Lag (2011:1029) om upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS) och Lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner (LUK).
Du stöttar i avtalsrelaterade frågor, såsom exempelvis förhandling, granskning, formulering och tolkning av avtal samt ger konkreta och användbara råd i komplexa frågor där du bidrar till problemlösning. I arbetet ingår att processa och skriva inlagor i överprövningsmål. En del av tjänsten är att juridiskt kvalitetssäkra underlag för upphandling och förnyade konkurrensutsättningar. Andra arbetsuppgifter är att kontinuerligt följa lagändringar, praxis och dess utveckling samt att vid behov genomföra rättsutredningar inom de aktuella områdena. Det kan också förekomma att du genomför förnyade konkurrensutsättningar med ramavtal som grund.
Du deltar i det löpande utvecklingsarbetet av sektionens arbetssätt så att Regeringskansliets medarbetare, utifrån deras behov och kvalitetskrav, köper varor/tjänster korrekt, affärsmässigt och effektivt. Inom sektionen arbetar vi mycket tillsammans för att utveckla vår verksamhet och arbetsglädje är viktigt för oss.
Juridik- och affärsenheten är en enhet inom Regeringskansliets förvaltningsavdelning där upphandlingssektionen är en av två sektioner. Upphandlingssektionen har ett övergripande ansvar för Regeringskansliets strategiska inköpsarbete, upphandlingsverksamhet, rådgivning inom inköp samt för att utföra och stödja en god avtalsförvaltning inom kategorierna IT och telekommunikation, intern service inklusive fastighetsrelaterade varor och tjänster, kompetens och personal, kommunikation och olika typer av utrednings- och andra tjänster till departementen. Upphandlingssektionen består för närvarande av sextorn medarbetare, varav fyra affärsjurister.
Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se
Din bakgrund
Vi söker dig som har en akademisk juridisk examen (jur.kand/juristexamen 180 p/270 hp) och minst 2 års erfarenhet av arbete med anskaffningar enligt LOU. Du har goda kunskaper om upphandlingsregelverket och har erfarenhet av att driva egna upphandlingar. Du är van vid att arbeta konsultativt.
Genomförd notarietjänstgöring och erfarenhet av upphandlingsmål på domstol är meriterande, liksom erfarenhet av arbete med affärs- och/eller upphandlingsjuridik på advokatbyrå, inom offentlig sektor eller på privat bolag. Har du arbetat med avtalsrätt är också meriterande liksom om du genomfört anskaffningar enligt LUFS. Goda kunskaper om LUFS och/eller LUK ser vi som ett plus.
Dina egenskaper
Som person samarbetar du bra och gärna över organisatoriska gränser. Du har lätt för att omsätta juridik till praktisk tillämpning och goda råd. Du är självständig, resultatinriktad och analytisk med förmåga att driva uppgifter till slutförande. Det är också viktigt för rollen att du är strukturerad, omdömesgill och att din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska är mycket god.
Övrigt
Anställningen är en tillsvidareanställning Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning.
Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta upphandlingschef Pernilla Gertéll, på 08-405 22 17. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Mari Hammarbäck (tillgänglig v. 30 samt från v. 33) på 08-405 20 55. Fackliga representanter för Saco (Johan Strokirk) och ST (Peter Backéus) nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Sekos representant (Lars Vestberg) nås på 08-786 62 98. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 augusti 2022.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 700 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.
Kontaktpersoner på detta företaget
Tomas Engholm, Enhetschef
08-405 49 32
Bengt Gunnar Herrström, Saco
08-405 54 82
Per Anders Widell, ST
08-405 24 79
Ulrica Gradin, Enhetschef
08-405 27 33
Annika Elmgart, Bitr. Enhetschef
08-405 2511
Bonde Svedberg, Personalhandläggare
08-405 45 60
Anita Engvoll, ST-RK
08-405 10 00
Carl van Duin, OF
08-405 10 00
Thomas Eneström, Saco-Fö
08-405 3967
Eva Corp, Kommunikationschef
08-405 50 35