Affärsområdeschef till Individ och Familj

Affärsområdeschef till Individ och Familj

Arbetsbeskrivning

Frösunda Omsorg är ett av landets ledande privata omsorgsbolag. Vår vision är att vara drivande i utvecklingen mot nya spelregler i omsorgen så att alla våra kunder får en självklar plats i samhället. Frösunda har ca 2 500 kunder och 6 400 anställda inom personlig assistans, äldreomsorg, funktionsnedsättning och individ och familj med verksamhet över hela Sverige. Frösunda ägs sedan 2018 av det helsvenska företaget Brado AB. Läs mer om vårt arbete för att förändra branschen och kunna erbjuda en ny omsorg som på allvar ställer sig på kundens sida på www.frosunda.se

Rollen som affärsområdeschef innebär ett övergripande ansvar för Individ & Familjs affärsområde, dvs. LSS-verksamhet, Familjehemsplacering och Särskoleverksamhet. Rollen innebär att långsiktigt arbeta strategiskt för utveckling av verksamheterna inom affärsområdet utifrån vision, övergripande mål och beslutad affärsplan. Befattningen innebär fullt ansvar för resultat utifrån beslutade ekonomiska och kvalitativa mål. I arbetet ingår även att ha insikt i, och samarbeta med övriga affärsområden och se sin roll i det sammanhanget.

Affärsområdeschefens ansvar är att 
Stärka företagets varumärke och employer branding och säkerställa att alla externa och interna kontakter upplever Frösunda/Norlandia som en positiv kraft som präglas av företagets värderingar.

Skapa förtroende hos intressenter för att gynna långsiktiga relationer och möjliggöra nya affärer inom det egna affärsområdet, men också för övriga affärsområden.

Aktivt driva värdegrundsarbete, strategiskt utvecklings- och förändringsarbete.

Affärsområdeschefen är chef över regioncheferna och har ett personal-, budget och verksamhetsansvar. I detta ansvar ligger att sätta mål, styra utifrån dessa samt kontinuerligt följa upp och vidta de åtgärder som krävs.
Som ledare ska affärsområdeschefen aktivt arbeta utifrån Frösundas Ledarskaps- och Medarbetarpolicy, bygga starka team, kompetens, och kultur där alla medarbetare kan och vill bidra till sin egen och verksamhetens utveckling.
Tjänsten innebär mycket kontakter med både interna och externa intressenter. Det ställer höga krav på empatisk förmåga, taktkänsla samt förmåga att kunna kommunicera med och påverka enskilda individer och/eller grupper vid t.ex. förhandlingar och intressekonflikter i frågor som rör stora värden och/eller intressekonflikter som kan medföra långsiktiga och viktiga konsekvenser för verksamheten. Affärsområdeschefen är en ambassadör och förväntas företräda företaget i externa sammanhang.

Befattningen ingår i företagets ledningsgrupp och rapporterar direkt till VD.
Erfarenhet och kvalifikationer

Arbetsuppgifterna som affärsområdeschef ställer stora krav på en bred yrkeskompetens vilket innefattar: 


* Adekvat utbildning som socionom, sjuksköterska eller motsvarande som kan bedömas som relevant.
* Relevant erfarenhet från jämbördig chefsposition inom privat vård och omsorg.
* Framgångsrik erfarenhet av att leda andra chefer.
* Goda kunskaper inom ekonomi i en personalintensiv organisaiton och god vana av budgetarbete.
* Framgångsrik erfarenhet av aktivt arbete i ledningsgrupp.
* Erfarenhet av personalansvar för chefer och medarbetare.
* Gedigen förståelse för vad det innebär att vara såväl kund som utförare av privat vård och omsorg.
* Väldokumenterad kunskap inom LSS- och SOL lagstiftning, arbetsmiljö och arbetsrätt.
* Goda kunskaper i IT-system, dokumentationssystem etc.
* Mycket bra förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska.
* B-Körkort  

För att lyckas bör du trivas i ledarrollen och ha mycket god förmåga att engagera och arbetsleda affärsområdets chefer mot uppsatta mål. Befattningen innebär också att löpande hantera och lösa olika arbetsuppgifter vilket ställer krav på ett strukturerat och proaktivt arbetssätt. Som Affärsområdeschef är du en ambassadör för våra verksamheter vilket förutsätter god affärsmässighet och relationsskapande förmågor. Tjänsten förutsätter också att du är duktig på att samarbeta med interna och externa kontakter.
 
Befattningen är placerad vid vårt huvudkontor i Solna och flertalet tjänsteresor ingår i uppdraget. Vi tillämpar individuell lönesättning och rådande kollektivavtal. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämpligt, intervjuer sker löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.

Innan anställning kommer utdrag ur belastningsregistret begäras samt mot godkännande utförs även en kreditupplysning. 

Varmt välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Jessika Creutz
010-2507682
Henrik Lindéh
010 – 2507711
Susanne Palmquist
0770-933 196
Annida Alouani
0102507709
Ulrika Wiklander
0770-933247
Anna Glenvik
010-2507619
Helena Andersson
0770-933218
Jannike Brandt
0770933208
Jennica Multén
jennica.multen@frosunda.se
Jenny Lundgren
010-2507652

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Frösunda
  • 1 plats
  • Tillsvidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 20 mars 2020
  • Ansök senast: 19 april 2020

Besöksadress

Hamngatan 18 58226 Linköping
None

Postadress

Kapellgatan 29a
Arboga, 73245

Liknande jobb


22 november 2024

Operativ säljansvarig

20 november 2024

Operativ säljansvarig

20 november 2024

20 november 2024