Affärsutvecklare

Arbetsbeskrivning

Vill du arbeta på en liten myndighet med ett stort uppdrag, att verka för sunda offentliga affärer för en hållbar framtid? Vi söker nu en affärsutvecklare som kan bidra i arbetet med att utveckla och sprida erfarenhet och kunskap om innovationsfrämjande och strategisk upphandling. 

Upphandlingsmyndigheten är en utåtriktad organisation, där vår strategiska samverkan med relevanta aktörer är avgörande för att vi ska nå myndighetens mål. Vi har bland annat i uppdrag att öka kompetensen om innovationsupphandling, och arbetar för att främja offentliga aktörers förmåga att tillvarata marknadens innovationsförmåga vid inköp av varor och tjänster. Det är en del av att bidra till att offentliga affärer bättre kan möta samhällsutmaningar och omställningen till ett hållbart samhälle.  

Tjänsten som affärsutvecklare är ett vikariat, med placering på Avdelningen för hållbara offentliga affärer och Enheten för upphandling och analys.  

Arbetsuppgifter 

Som affärsutvecklare kommer du att ingå i ett team inom verksamhetsområdet innovation och digitalisering, och arbeta tvärfunktionellt såväl inom myndigheten som med externa aktörer. Du kommer att arbeta proaktivt för att medverka till förändring och utveckling av Sveriges offentliga affärer med innovationsupphandling som strategiskt verktyg. Det innebär bland annat att driva utveckling inom områden som tidig dialog, funktionskrav och innovationsupphandling. 

I din roll stöttar du arbetet med att se över och utveckla myndighetens stöd, identifiera lärande exempel samt prioriterade områden och branscher för innovation i upphandling. Du är en aktiv omvärldsbevakare och bidrar till att förtydliga myndighetens roll och riktning inom området. En del i arbetet är att planera och genomföra workshops, webbinarier och andra aktiviteter för att kommunicera, informera och stötta våra olika kunder, som består av upphandlande myndigheter och leverantörer. Anpassat till identifierade kundbehov, tar du fram aktuellt informations- och metodmaterial för spridning på vår webbplats eller via andra kanaler.  

Kvalifikationer 

Vi söker dig som har 


• akademisk examen inom samhällsvetenskap, ekonomi, juridik, eller liknande eftergymnasial utbildning som vi bedömer relevant för tjänsten 
• erfarenhet av praktiskt arbete med och/eller strategiskt arbete relaterat till offentlig upphandling och inköp inom offentlig verksamhet och/eller privat sektor 
• erfarenhet av att arbeta med innovationsrelaterade frågor inom eller kopplat till offentlig sektor  
• god förmåga att uttrycka dig pedagogiskt i tal och skrift på både svenska och engelska. 

Meriterande för oss är  


• erfarenhet av att arbeta med innovationsupphandling 
• erfarenhet av arbete kopplat till digitaliseringsfrågor  
• erfarenhet av verksamhetsutveckling och/eller förändringsarbete 
• god kunskap om leverantörsperspektivet. 

Om dig  

Vi söker dig som är driven, initiativtagande och lösningsorienterad. Du är van att kunna prioritera och fokusera samt att självständigt driva ditt arbete framåt. Andra personliga egenskaper som är viktiga är god samarbetsförmåga och nyfikenhet inför nya tankar och idéer. Du efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning. Vi tror att du har ett stort samhällsintresse och att du tror på möjligheterna med offentliga affärer.   

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.   

Om Upphandlingsmyndigheten 

Upphandlingsmyndigheten jobbar för att de offentliga affärerna ska göra största möjliga nytta för samhället. Vår vision är sunda offentliga affärer för en hållbar framtid. Tillsammans med andra verkar vi för att fler ska använda den offentliga köpkraftens styrka och möjlighet att bidra till samhällets hållbara omställning och en säker försörjning.   

Vi är en modern myndighet som samlar en bredd av kompetenser. I dag är vi cirka 70 medarbetare. Hos oss är det viktigt med samverkan och samarbete i genomförandet av vårt uppdrag, både internt och externt. Vi har en flexibel arbetsplats med tillgång till ljusa och nyrenoverade lokaler i Solna, nära allmänna kommunikationer. Läs mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.  

Anställning och ansökan  

Vi söker en medarbetare för ett vikariat, med start så snart som möjligt och till och med augusti 2025. Anställningen är på heltid. Fysisk placering är vårt kontor i Solna, dock finns möjlighet att ingå en överenskommelse om distansarbete.  

Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.  

Skicka din ansökan senast den 15 augusti 2024. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet. 

Välkommen med din ansökan!  

För mer information, kontakta 
Sofia Tullberg, enhetschef, 08-586 217 74 
Henrik Grönberg, Saco, 08-586 217 16 
Anna Larka, ST, 08-586 217 38

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 1 plats
  • 6 månader eller längre
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 4 juli 2024
  • Ansök senast: 15 augusti 2024

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


21 november 2024

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

Vikariat - Upphandlare sökes till Laholms kommun

21 november 2024

Entreprenadupphandlare

Entreprenadupphandlare

20 november 2024

E-handelsansvarig, Solna stad

E-handelsansvarig, Solna stad

20 november 2024