Affärsutvecklare för offentliga affärer

Arbetsbeskrivning

Upphandlingsmyndigheten är i ett spännande skede. Vi är en liten myndighet som nyligen har genomfört en myndighetsövergripande genomlysning av vår verksamhet. Den har resulterat i en rad utvecklingsprojekt som nu ska implementeras och drivas för att ytterligare utveckla Sveriges offentliga affärer.

Myndigheten har flera uppgifter och regeringsuppdrag inom området innovationsupphandling. Vi arbetar i ett team med målet att öka kompetensen om innovationsupphandling, samt stödja utvecklingen av offentlig upphandling som ett strategiskt och innovativt verktyg för samhällsutvecklingen i stort. Nu söker vi två affärsutvecklare som vill bidra i arbetet med att utveckla och sprida kunskaper om innovativ och strategisk upphandling.

Arbetsuppgifter
Som affärsutvecklare kommer du att driva utvecklingen inom områdena tidig dialog, funktionskrav, innovationsupphandling och beställarnätverk samt öka kunskapen om avtalets betydelse i offentliga affärer. Du kommer att arbeta proaktivt för att medverka till förändring och utveckling av Sveriges offentliga affärer med hjälp av innovationsupphandling som ett strategiskt verktyg.

Ditt uppdrag är utåtriktat och varierat. Arbetet innebär att hålla presentationer, planera och genomföra workshops, webbinarier och andra aktiviteter för att kommunicera, informera och stötta våra olika kunder, som består av upphandlande myndigheter och leverantörer. Anpassat till identifierade kundbehov, tar du fram aktuellt informations- och metodmaterial för spridning på vår webbplats eller via andra kanaler. Du samverkar med olika nätverk och i olika projekt såväl internt som externt.  

Rollen som affärsutvecklare innebär att arbeta proaktivt för att identifiera, initiera och stödja beställarnätverk på nationell, regional och lokal nivå, med ett gemensamt behov av innovativa lösningar. Syftet är att skapa forum för kunskaps- och erfarenhetsutbyte där styrkan i gemensamt identifierade behov bättre kan tas tillvara i framtida upphandlingar. Vid behov ingår också att representera Upphandlingsmyndigheten i internationella sammanhang.

Kvalifikationer
Du har


• relevant akademisk examen inom offentlig upphandling, juridik eller liknande, alternativt relevant YH/KY-utbildning inom området
• minst två års praktisk erfarenhet av offentlig upphandling och inköp från offentlig verksamhet och/eller privat sektor
• dokumenterad erfarenhet av att arbeta med frågor med koppling till LOU, LUF eller LUFS, såsom upphandlingar, rådgivning, stödinsatser eller liknande
• erfarenhet av att leda workshops samt av att hålla i seminarier och föredrag vid publika event
• god förmåga att uttrycka dig pedagogiskt i tal och skrift på både svenska och engelska.

Meriterande
Det är en stor fördel om du som söker har erfarenhet av att arbeta med innovationsupphandling.

Om dig 
Vi söker dig som har en stark drivkraft, mycket energi och är initiativrik och lösningsorienterad. Du vågar testa nya metoder och lösningar och har ständigt kunden i fokus. Du är van att kunna prioritera och fokusera samt att självständigt driva ditt arbete framåt. Andra personliga egenskaper som är viktiga är god social förmåga och nyfikenhet inför nya tankar och idéer. Du är prestigelös, engagerad och kommunikativ och efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning. Du är positiv och har god förmåga att skapa förtroendeingivande och långsiktiga relationer. Vi tror att du har ett stort samhällsintresse och att du tror på möjligheterna med offentliga affärer.  

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.  

Om Upphandlingsmyndigheten
Upphandlingsmyndigheten är en ung myndighet, drygt 6 år gammal, och Sveriges kunskapscentrum för offentliga affärer. År 2019 blev vi utsedda till Sveriges modernaste myndighet. Vi bidrar till utveckling av och ger vägledning i offentlig upphandling och statsstöd, med fokus på rättssäkerhet, effektivitet, hållbarhet och innovation. Hos oss kan upphandlande organisationer och leverantörer få stöd genom hela inköpsprocessen. Läs gärna mer om vårt uppdrag och oss som arbetsgivare på vår webbplats.

Anställning och ansökan 
Vi söker två medarbetare för en tillsvidareanställning och vi tillämpar normalt sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. 

Välkommen att skicka in din ansökan bestående av cv samt personligt brev via vårt rekryteringsverktyg. Sista ansökningsdag är 2022-03-03.

För mer information, kontakta 
Katarina Thomasson, Rekryteringskonsult hos Jefferson Wells, 070-231 28 05 alt. Katarina.thomasson@jeffersonwells.se

Anna Möller Wrangel, Enhetschef, 08-586 217 77

Elke Frölander, Saco-S, 08-586 217 71

Daniel Mott, ST 08-586 217 70

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Upphandlingsmyndigheten
  • 2 platser
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 3 februari 2022
  • Ansök senast: 3 mars 2022

Besöksadress

Svetsarvägen 10
Solna

Postadress

Box 1194
Solna, 17123

Liknande jobb


Compliance Manager

Compliance Manager

20 december 2024

Business Process Manager

20 december 2024

20 december 2024