OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du jobba med ett meningsfullt samhällsuppdrag som berör många? Vill du jobba i en organisation där digitala kundupplevelsen spelar en central roll? Vill du framtidssäkra minPension.
se där både medborgare och försäkringsbranschen ställer allt högre krav på digitala lösningar?
Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut cirka 388 miljarder kronor till 2,3 miljoner pensionärer, genomför cirka 910 000 fondbyten och skickar ut drygt 8 miljoner orange kuvert. Vi är cirka 1800 medarbetare på åtta orter, från Luleå i norr till Halmstad i söder.
Vår vision som vägleder oss varje dag - Vi gör pensioner enklare!
Ett av Pensionsmyndighetens tre uppdrag är att informera allmänheten om hela sin pension. På Kommunikationsavdelningen arbetar drygt 45 medarbetare fördelade på fyra enheter däribland enheten för digital kundupplevelse. Där tar Business Owners, Product Owners, digitala strateger, digitala kommunikatörer, UX-designers m.fl. hand om utveckling och förvaltning av bl.a. Orange kuvert och pensionsmyndigheten.se.
I ansvarsområdet ingår också minPension.se, en oberoende webbportal som drivs i samarbete mellan Pensionsmyndigheten och pensionsbolagen i form av Min Pension i Sverige AB. Där genererar drygt 4,6 miljoner användare nästan 40 miljoner pensionsprognoser årligen.
Accelererande digitaliseringen och dagens ekonomiska läge gör att allt fler medborgare vill bevaka hur deras framtida pension blir och hur de kan påverka den. Myndigheten och försäkringsbranschen vill i sin tur underlätta detta genom att erbjuda information och digitala lösningar. Vi söker därför en driven affärsutvecklare gentemot minPension.se.
Vi erbjuder
- Ett spännande uppdrag hos en viktig samhällsaktör med höga ambitioner.
- Ett utvecklande arbete på en modern myndighet med stort kundfokus.
- Goda anställningsvillkor och många förmåner såsom tjänstepension och friskvårdsbidrag.
Vi vill att du som medarbetare känner att du kan utvecklas i takt med att verksamheten förändras. Vi värdesätter också en sund balans mellan jobb och fritid.
Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm. Du har möjlighet att kombinera arbete på kontoret med arbete på distans.
Dina arbetsuppgifter
Som affärsutvecklare gentemot minPension.se ansvarar du för att tillsammans med enhetschef, Business Owners m.fl. proaktivt leda, driva och utveckla den digitala kundupplevelsen för minPension.se. Myndighetens informationsuppdrag, Kommunikationsavdelningens mål, Min Pension i Sverige ABs strategier i samarbete med pensionsbolagen samt kundens egna behov kommer att vara de främsta riktmärkena för att lyckas.
Konkret kommer du att:
- Förtydliga strategier och mål för Pensionsmyndighetens arbete med minPension.se, både i nuet och framåt.
- Bryta ner strategier till planer med agerbara aktiviteter, koordinera deras genomförande med uppföljning och rapportering.
- Förtydliga för arbetet nödvändiga roller, ansvarsområden och forum inom Kommunikationsavdelningen, inom andra funktioner på Pensionsmyndigheten i samarbete med Min Pension i Sverige AB.
- Representera Kommunikationsavdelningen i interna och externa samverkans forum där minPension.se berörs.
- Vara Pensionsmyndighetens primära kontaktpunkt och ägare för frågor som rör minPension.se
- Integrera minPension.se i Pensionsmyndighetens processer för förvaltning och utveckling, däribland input till kund- och kanalstrategier, kravställning i de agila tågen, formulering av verksamhetsplaner, budget och finansieringsmodeller, aktiviteter för kundkommunikation och marknadsföring etc.
- Öka kunskap och medvetenhet om minPension.se inom och utanför myndigheten.
Utbildning och Erfarenhet
Grundläggande krav är:
- Relevant högskoleutbildning eller motsvarande yrkeserfarenhet
- Minst 3 års erfarenhet av att förvalta och utveckla digitala lösningar gentemot konsumenter/medborgare på strategisk och taktisk nivå
- Förmågan att analysera kund- och intressentbehov för att identifiera verksamhetsnytta
- Erfarenhet av att översätta kund- och intressentbehov till krav på IT-lösningar i en agil utvecklingsorganisation
- Kunskap om digitala utvecklingsprocesser och produktutveckling utifrån agila metoder
- Tidigare arbete i en komplex organisation med många interna och externa intressenter
Meriterande är:
- Kunskap om försäkrings- eller pensionsområdet
- Erfarenhet av att äga och leda frågor tvärfunktionellt men inte nödvändigtvis som chef
- Förmåga att formulera strategier samt aktivitets- och affärsplaner
- Utbildning i och erfarenhet av projektledning
- Erfarenhet från myndighet eller statligt bolag
- Erfarenhet som affärsutvecklare, produktägare, Business Owner eller managementkonsult
Egenskaper
Vi söker dig som är nyfiken på hur en uppskattad digital tjänst utifrån kundnytta och tekniska förutsättningar kan förvaltas och utvecklas på bästa sätt. Du är van att vara spindeln i nätet - lyssna, sortera, filtrera, analysera, strukturera och sedan proaktivt och självständigt men orädd driva arbetet framåt.
Eftersom du rör dig i en större organisation med många intressenter och även representerar Pensionsmyndigheten i samverkan med Min Pension i Sverige AB inklusive pensionsbolagen är du också lyhörd, värdesätter feedback, gillar att bygga upp och underhålla relationer samt delar gärna med dig av dina tankar och erfarenheter.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för rollen.
Övrigt
Tillträde så snart som möjligt med hänsyn till eventuell uppsägningstid. Din ansökan ska kompletteras med ett personligt brev där beskriver hur du möter kraven enligt ovan.
Tjänsten är placerad i Stockholm. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Arbetspsykologiska tester eller färdighetstester kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
För mer information
För mer information om tjänsten kontakta
Konstantinos Irina, enhetschef, tel 010-454 25 85.
#VårtJobbBerörAlla