Agil lösningsarkitekt till nytt ärendehanteringssystem, Polismyndigheten

Agil lösningsarkitekt till nytt ärendehanteringssystem, Polismyndigheten

Arbetsbeskrivning

Arbetsplatsbeskrivning
Som anställd på polisens IT-avdelning är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad på riktigt. Vi bidrar till polisorganisationens förmåga att kontinuerligt och på ett rättssäkert sätt tillgodose hela Polismyndigheten och dess drygt 35 000 medarbetares behov av produkter och tjänster inom IT, vilket är till nytta för användarna och medborgarna.
Inom sektionen för Myndighetsgemensamma system finns systemstöd som nyttjas av många inom Polisen. Det gäller bland annat ekonomisystem, personalsystem, vapensimulatorer, budgetsystem, fordonssystem samt även ärendehanteringssystem. Placeringen för denna tjänsten är i gruppen för Ärendehanteringssystem där vi bygger stöd för tex vapenlicenshantering, tillståndshantering, ordningsvakter, parkering, orosanmälan och personskydd.
Arbetsbeskrivning
Ett av Polisens inköpta ärendehanteringssystem ska bytas ut mot egenutvecklade systemlösningar. I rollen som lösningsarkitekt har du möjlighet att påverka de nya systemens uppbyggnad, plattform och teknik. Avsikten är att genomföra utbytet av systemen stegvis de kommande 3-4 år. Många av ärendetyperna som handläggs handlar om att erbjuda medborgarna service, där e-tjänster är frontend via polisen.se. Nuvarande systemstöd nyttjas dagligen av ca 1.000 av Polisens anställda. Samtliga anställda inom myndigheten har tillgång till nuvarande system.
Uppdraget är precis i uppstartsfas och du kommer arbeta i ett team med drivna uppdragsledare, utvecklare och tekniska specialister som arbetar agilt nära verksamheten. Uppdraget innebär att planera och implementera nya it-lösningar enligt verksamhetens behovsbild, baserad på microtjänstorienterad arkitektur samt OpenShift och i applikationer utvecklade i Java. I uppdraget ingår även att planera och migrera information från nuvarande system till nya it-lösningar eller andra redan befintliga system inom polisen. En spännande resa som berör både användare internt inom Polisen samt medborgare.
Hoppas du vill följa med på resan!
Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Minst 3 års praktisk erfarenhet i rollen som lösningsarkitekt, verksamhetsarkitekt och/eller teknisk lösningsarkitekt.
Erfarenhet av systemutveckling i Java.
Erfarenhet av agilt arbetssätt.
Flytande svenska i både tal och text.

Då anställningen är placerad i säkerhetsklass så krävs svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även:
Dokumenterad arkitektutbildning.
Dokumenterad erfarenhet av uppdrag att samordna och standardisera kommunikationen mellan mikrotjänster.
God helhetssyn och förståelse för affärsprocessers och informationsmodellers koppling till It-system.
Erfarenhet av att använda Jira och Confluence som stöd i ditt arbete.
Erfarenhet av OpenShift, Jenkins, Spring, Angular, React, CI/CD ses som meriterande.

Personliga egenskaper
Vi söker dig som är kreativ, lyhörd, och har förmågan att självständigt driva frågeställningar för att skapa framgång inom området. Då rollen innebär många kontaktytor ser vi det som en självklarhet att du är social och har en god förmåga att föra dialog med medarbetare i verksamheten för att kunna realisera kravbilden gällande tekniska lösningar på bästa sätt.
För att bli framgångsrik i rollen så behöver du kunna ta huvudansvar för flera områden och leda och vara förebild för större grupper med tekniker, utvecklare och verksamhetsspecialister.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Kontaktpersoner
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef: Peter Frisk, peter.frisk@polisen.se 070-3643489
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Caroline Näsman, caroline.nasman@polisen.se
Fackliga företrädare
Andreas Johansson, SACO, tfn 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-56 770 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-561 66 27
Övrig information
Placeringsort: Stockholm
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om 6 månader
Omfattning: Heltid
Arbetstid: Dagtid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 8 mars 2022. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A091.233/2022 mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer ref.nr A091.233/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.
Varmt välkommen med din ansökan!

Sammanfattning

Postadress

Norra Agnegatan 33-37
Stockholm, 11229

Liknande jobb


21 november 2024

20 november 2024

AI Risk Lead

AI Risk Lead

20 november 2024