OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Har du flera års erfarenhet som agil produktägare eller produktansvarig i en agil kontext? Då kan det här vara jobbet för dig!
Avdelningen för Data- och verksamhetsutveckling har ett övergripande ansvar för att leda och samordna myndighetens data- och digitaliseringsfrågor och arbetar i hög utsträckning med utvecklande effektiviserande förändringsaktiviteter. Dessutom arbetar avdelningen kontinuerligt med införande av ny rapportering till följd av förändrade nationella och internationella regelverk.
Om jobbet
Finansinspektionen (FI) söker nu en produktägare till avdelningen för Data- och verksamhetsutveckling. Som produktägare ingår du i ett team som ansvarar för att sätta upp och förvalta de dataflöden som hanteras via den standardplattform för finansiell rapportering som FI har upphandlat av en extern leverantör.
Teamet är ett tvärfunktionellt produktteam och i arbetet som produktägare leder du arbetet för att utveckla produkten samt säkerställa att alla teammedlemmar har en gemensam förståelse för prioriteringar och produktens kontext.
Som produktägare ansvarar du för att ta fram och kommunicera teamets uppdrag, vision, roadmap och backlog och förankra dessa med olika intressenter inom och utanför FI. Dessutom deltar du i arbetet med FI:s agila resa framåt.
Du har ett löpande samarbete med intressenter kring framtida behov och prioriteringar. Utöver ett nära samarbete inom teamet så samverkar du också med andra team på rapporteringsområdet som tex ansvarar för krav, drift, plattformar, BI, och dataanalys.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som
• har examen inom ett för tjänsten relevant område.
• har flera års erfarenhet som produktägare eller produktansvarig i en agil kontext
• tidigare arbetat med tvärfunktionella och autonoma produktteam
• har gedigen erfarenhet av, och mycket god förmåga att facilitera samarbete med intressenter och leda workshops
• har erfarenhet av att tillsammans med team sätta upp teamets uppdrag och produktvision samt ta fram roadmap
• har kunskap om agila arbetssätt och faciliterande ledarskap i en teambaserad organisation
• uttrycker dig väl på svenska och engelska i både tal och skrift.
Det är meriterande om du
• har certifiering inom agilt produktägarskap, agil produktledning, agilt ledarskap eller liknande
• har utbildning i förändringsledning
• har kunskap om SAFe-ramverket
• har varit med och genomfört en agil transformation
• har arbetat som agil coach
• har erfarenhet av att ta fram och löpande arbeta med OKR:r och KPI:er
• tidigare arbetat i en datadriven organisation.
Om dig
I det här jobbet behöver du ha god förmåga att
• bidra till ett gott samarbete
• kommunicera tydligt med olika målgrupper
• agera och ta beslut när det behövs
• ta egna initiativ.
FI bidrar till ett stabilt finansiellt system, en hållbar utveckling och ett högt skydd för konsumenter. Vi erbjuder dig att arbeta med samhällsviktiga uppgifter, där du är med och påverkar den finansiella marknaden.
På FI arbetar cirka 600 personer och våra värderingar präglas av att vi är engagerade, beslutsamma, målinriktade och hjälpsamma. Vår arbetsplats ligger centralt i Stockholm. Det finns även möjlighet att delvis arbeta på distans.
Bra att veta
Vi baserar vår rekrytering på kompetens. Det innebär att vi noggrant definierar vilka kvalifikationer som efterfrågas och sedan utgår från dem genom hela rekryteringsprocessen.
Vi arbetar aktivt för mångfald och likabehandling och välkomnar därför medarbetare med olika erfarenheter, bakgrunder och kompetenser.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Arbetspsykologiska tester ingår i rekryteringsprocessen.
På FI arbetar vi aktivt för att vara en attraktiv arbetsgivare där du som medarbetare trivs och utvecklas. Läs mer om hur det är att jobba på FI och vad vi erbjuder: https://www.fi.se/sv/om-fi/lediga-jobb/vi-erbjuder/
En anställning på FI kan innebära att säkerhetsprövning och registerkontroll görs enligt säkerhetsskyddslagen.
Sök jobbet
Välkommen med din ansökan som ska innehålla cv, personligt brev och relevanta intyg eller examensbevis.
Vi avböjer all hjälp med rekrytering och annonsering.
Anställningsform:
Anställningen är tillsvidare och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse.
Omfattning:
Heltid
Kontaktperson:
Anna Fahlén, biträdande avdelningschef, 08-408 982 93
Sista ansökningsdag:
2023-03-13
Kontaktpersoner på detta företaget
Therese Thunström
Therese Thunström
+46730623372