OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Är du redo att axla en ansvarsfylld nyckelroll på vår flygplats?
Till flygplatsens Operativa Center söker vi dig som är en engagerande, pålitlig och kommunikativ ledare som drivs av högt tempo!
Som en del av Göteborg Landvetter Airport finns Airport Operation Center-APOC, flygplatsens informationshjärta för mottagning och distribuering av information och åtgärder i verksamheten. Airport Operation Center-APOC styr och hanterar minutoperativa frågor samt koordinerar och optimerar användandet av personella och funktionella resurser under dygnet.
Inom Airport Operation Center-APOC finns flygplatsens operativa center OPC som är flygplatsens larm och ledningscentral. Här ansvarar vi för flygplatsens tekniska övervakning, tillträdeskontroll, koordinering utav operativa resurser och flygplansparkering.
I den här rollen får du en enastående möjlighet att arbeta i en miljö med mycket puls där du får en helhetssyn över flygplatsprocessen. Spännande och ansvarstagande tjänst med stora mandat att säkerställa flygplatsens händelsestyrda verksamhet.
Dina arbetsuppgifter
Som Airport Duty Officer, har du en avgörande roll för den minutoperativa driften på flygplatsen. Du arbetar med och fattar beslut vid händelser som avviker från ordinarie verksamhet och som kan medföra flygsäkerhets- eller driftmässiga störningar.
Ditt huvudsakliga uppdrag kan delas in i några övergripande områden. Dessa är att ansvara för att säkerställa flygplatsens minutoperativa verksamhet under pågående drift genom att proaktivt arbeta med lägesbild samt ta beslut som säkrar flygplatsens leverans. Vidare arbetar Airport Duty Officer med ett arbetsledande ansvar för ledningsoperatörer i operativa centret OPC, samt att styra den minutoperativa krisledningsfunktionen på flygplatsen.
Driftansvaret innebär att prioritera och leda verksamheten. Du skapar dig kontinuerligt en lägesbild över flygtrafik, passagerarflöden, flygplatsens kapacitet och punktlighet och prioriterar vid behov arbetsuppgifter i verksamheten. Du ansvarar för att kvalitetsmål och nyckeltal följs upp och att eventuella avvikelser och händelser utvärderas och rapporteras. Tillsammans med andra nyckelfunktioner driver du processförbättringar och samordning mellan olika delar och aktörer i våra resenärs- och flygplatsoperativa flöden.
En annan viktig del av arbetet är att samverka med flygplatsens aktörer, såsom medarbetare, resenärer och besökare för att skapa goda relationer och bygga ett effektivt kontaktnät inom och utanför organisationen.
I rollen som arbetsledare har du ett operativt ansvar för ledningsoperatörer i operativ tjänst, vars uppdrag är att driva och hantera de dagliga frågorna och uppgifterna inom det operativa centret OPC.
Vid större händelser på flygplatsen är Airport Duty Officer flygplatsens minutoperativa beslutsfattare och den som leder stabsarbetet samt prioriterar åtgärder. I rollen som Airport Duty Officer ingår också ett säkerhetsansvar för flygplatsskydd och flygsäkerhetshändelser.
Arbetet innebär skifttjänstgöring/dygnstjänstgöring med vissa arbetspass på dagtid.
Din profil
Du som söker har minst fem års arbetslivserfarenhet, tidigare ledarposition med personalansvar samt arbetat i lednings- eller stabsfunktion. Du har erfarenhet av att varit ledare i en operativ miljö och en stor vana av att vara beslutsfattare i händelsestyrd verksamhet. Vidare har du tidigare arbetat med analys- och utredningsarbete och planering samt ansvarat för uppföljning och rapportering.
Vi ser gärna att du har arbetat med kvalitetsuppföljning och processutveckling. Meriterande i rollen är tidigare erfarenhet av att arbeta som Airport Duty Officer eller i liknande roll. I rollen har du många kontaktytor, nationella som internationella, därför är det viktigt att du talar och skriver svenska och engelska obehindrat. Krav på B-körkort så du kan ta dig runt på flygplatsen.
Som person har du lätt att fatta beslut och en god förmåga att göra rationella bedömningar även i stressiga och/eller pressade situationer. Du tänker strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor.
Du är trygg, stabil och kan agera effektivt och produktivt även under tidspress. Du är tillmötesgående i ditt bemötande och en god kommunikatör som lyssnar och är mottaglig för motparten. Då du arbetar i ett team är god samarbetsförmåga viktigt. Vidare är du strukturerad, följer regler och organiserar arbetet på ett effektivt sätt. Tjänsten innebär att du snabbt behöver agera på oförutsägbara händelser, därför är det viktigt att du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.
Att arbeta på Swedavia
Vi är alltid vakna, dygnet runt årets alla dagar. Det är här resan börjar. Swedavia vill göra mötet mellan människor enkelt och vi vill göra stora avstånd små. Vi bidrar till den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Via våra flygplatser kommer Sverige ut i världen och världen till Sverige. Vi vill att människor ska flyga med gott samvete och därför tar vi sikte på att vara världsledande i hållbarhet och på att driva klimatsmarta flygplatser.
På vår hemsida: swedavia.se/om-swedavia/lediga-jobb/kan du läsa mer om hur det är att jobba hos oss.
Anställning och kontakt
Anställningsform: Heltid, tillsvidare. Skifttjänstgöring/dygnstjänstgöring med vissa arbetspass på dagtid
Tillträdesdatum: Enligt överenskommelse
Placeringsort: Landvetter, Göteborg
Vid frågor kontakta: Andreas Brügge, Enhetschef Airport Operation Center-APOC, andreas.brugge@swedavia.se, 010-109 34 83
För att kunna göra så objektiva bedömningar som möjligt använder vi arbetspsykologiska tester i våra rekryteringar. Säkerhet har hög prioritet för oss på Swedavia. Vi genomför därför en säkerhetsprövning innan beslut om anställning. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär hittar du på: https://www.sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/personalsakerhet.html
I den här rekryteringen har Swedavia redan gjort våra val av annonskanaler och samarbetspartners. Vi undanber oss därför all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Välkommen med din ansökan senast den 28 februari! Urval sker löpande så tveka inte att skicka in din ansökan.
Kontaktpersoner på detta företaget
Malin Magnusson
08-736 28 47
Carina Wrennmark
010-1093226.
Malin Magnusson
+46767806864
Jenny Laurell
0738 67 77 78
Anna Bovaller
0708-19 22 21
Susanne Strand
010-109 11 18
Caroline Gustafsson
070-991 12 56
Marcus Björk
010-109 13 69
Anna-Stina Eriksson
Viveka Brynbo
010-1090074