OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
***** Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? *****
Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.
Diarienummer ÅM-A 2014/1135
Till Utvecklingscentrum i Göteborg söker vi en åklagaradministratör med initiativförmåga och stort engagemang. Tjänsten är ett vikariat fram till 31 juli 2015.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 300 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Din viktiga vardag
Du möter en modern och platt organisation, med fokus på det goda ledarskapet, där vi alla hjälps åt över kompetensgränserna. I vår verksamhet är det viktigt att vi speglar samhället, och vi är övertygade om att olikheter berikar, därför arbetar vi medvetet med mångfald, jämn könsfördelning och jämställdhet. Här får du också goda möjligheter till utveckling och att skapa balans mellan arbete och fritid.
Utvecklingscentrum Göteborg har 11 medarbetare varav två administratörer. Utvecklingscentrum (UC), som finns på tre orter i landet, handlägger överprövningsärenden och ägnar sig åt rättslig tillsyn, bedriver metod- och rättsutveckling inom olika brottsområden samt har den samlade övergripande kunskapen inom sina ansvarsområden. UC i Göteborg ansvarar bland annat för brott mot barn, brott i nära relationer och sexualbrott. UC handlägger också överprövningsbeslut.
I rollen som administratör på Utvecklingscentrum blir du ett stöd för överåklagaren i administrativa frågor. Du kommer ha ett nära samarbete med övriga UC och din administratörskollega. Det innebär exempelvis att du får handlägga ekonomiska ärenden som budget, prognoser och ekonomiuppföljning, både med avseende på den löpande verksamheten och för de olika projekt som bedrivs vid UC. Du kommer huvudsakligen att ägna dig åt nedanstående.
* Handläggning av ekonomiska ärenden såsom budget-, uppföljnings- och prognosarbete
* IT-administration och ansvar för arbetsplatsens IT-miljö
* Upprättande av excelmallar för statistikbehandling av granskningsresultat
* Webredaktör för enhetens sida på intranätet
* Omfattande kontakter med allmänheten
* Arbete i ärendehanteringssystemet ALP IM
* Organisera seminarier och sköta all administration kring anmälan och lokalbokning
* Administrativt stöd åt överåklagaren och vice överåklagaren
* Inköp
Du måste också ha en viss beredskap för att täcka upp för din administratörskollega som till viss del har andra ansvarsområden, bland annat personaladministration och arbetsmiljöansvar.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
För att lyckas – och trivas – i rollen tror vi att du har högskoleutbildning eller annan eftergymnasial utbildning inom ekonomi eller personalområdet, eller annan erfarenhet som vi prövar som likvärdig. Det är naturligtvis önskvärt att du har erfarenhet av både ekonomi- och projektadministration. Dina IT-kunskaper är goda eftersom du är kontakten mellan IT-avdelningen och arbetsplatsen. Du behöver även ha goda kunskaper i Officepaketet, särskilt Excel.
Du kan arbeta mycket självständigt och har lätt för att ta initiativ, samtidigt som du gärna samarbetar med andra och ger god service. Du uppskattar och uppmuntrar gott samspel mellan kompetenta arbetskamrater och ser positivt på möjligheten att få vara med och påverka. Dessutom trivs du med ansvar och har en naturlig stabilitet som skapar trygghet omkring dig, vilket kommer vara viktigt i dina kontakter med allmänheten. Givetvis har du förmågan att både analysera resultat och planera arbetet framåt. Vi kommer lägga stor vikt vid de personliga egenskaperna vid denna rekrytering.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67