Åklagaradministratör med inriktning beredning

Arbetsbeskrivning

***** Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? *****
Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.


Diarienummer ÅM-A 2015/0965

Till Västerorts åklagarkammare söker vi en åklagaradministratör med inriktning mot beredning.

Åklagarmyndigheten som arbetsgivare

Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 300 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste. 

Din viktiga vardag

Du möter en modern och platt organisation, med fokus på det goda ledarskapet, där alla hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Hos oss får du goda möjligheter till utveckling i rollen och till att skapa balans mellan arbete och fritid. 

Som åklagaradministratör hos oss blir det du som ger våra åklagare administrativt stöd. Det innebär bland annat att du får arbeta i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter.

Vid Västerorts åklagarkammare handläggs många av de så kallade mängdbrotten, polisledda förundersökningar, från hela Stockholms län inom ramen för mängdbrottsprojektet. Du kommer bl.a. att delta i förberedelsearbetet för olika åklagarbeslut i mängdärenden vid kammaren, exempelvis upprättande av förslag till strafförelägganden och stämningsansökningar. Du blir också kontakten utåt i många sammanhang och ska därför ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post. Många av dina uppgifter kommer du att utföra i vårt eget system Cåbra. Stora delar av arbetet är med andra ord IT-baserat. 

Dina kvaliteter och kvalifikationer

Som åklagaradministratör krävs att du har lätt för att samarbeta och att du trivs med att ge service. Du är givetvis noggrann och trivs med att ta eget ansvar i ditt arbete. 

För att komma ifråga för denna anställning ska du ha väl vitsordad erfarenhet som åklagaradministratör.

Viss juridisk utbildning (till exempel enstaka kurser i juridik eller att du har genomgått en utbildning till kvalificerad juridisk handläggare) eller erfarenhet av administrativt arbete relevant för denna tjänst kan ge företräde.

Anställningen avser en tidsbegränsad placering vid Västerorts åklagarkammare intill dess beslut är fattat om det nu pågående mängdbrottsprojektet, dock längst t.o.m. den 31 december 2015. Möjlighet till tillsvidare placering vid Västerorts åklagarkammare föreligger för det fall beslut fattas om att mängdbrottsprojektet permanentas såsom en del av den ordinarie verksamheten.

Välkommen med din ansökan!

Kontaktpersoner på detta företaget

Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Åklagarmyndigheten Sundsvall
  • 1 plats
  • 3 - 6 månader
  • Heltid
  • Individuell lönesättning
  • Visstid Visstid
  • Publicerat: 16 augusti 2015

Besöksadress

Drottninggatan 9
None

Postadress

Box 721
Sundsvall, 85121

Liknande jobb


Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Orderadministratör

Orderadministratör

19 november 2024

Erfaren administratör

Erfaren administratör

19 november 2024

19 november 2024