OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet, personligheterna vi söker och de karriärvägar som öppnas.
Diarienummer ÅM-A 2016/0838
Till Västerorts åklagarkamma re söker vi en åklagarad ministratör med inriktning mot beredning.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du över 1 300 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Din viktiga vardag
Du möter en modern och platt organisation, med fokus på det goda ledarskapet, där alla hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Hos oss får du goda möjligheter till utveckling i rollen och till att skapa balans mellan arbete och fritid.
Som åklagaradministratör hos oss blir det du som ger våra åklagare administrativt stöd. Det innebär bland annat att du får arbeta i brottsmålsdiariet, hantera arkivering och utföra allmänna kontorsuppgifter.
Vid Västerorts åklagarkammare är arbetet organiserat så att kansliet utför kvalificerad handläggning genom beredning av olika ärenden som sedan beslutas av eller handläggs vidare av åklagare. Hit hör exempelvis handläggning av de så kallade mängdbrotten, polisledda förundersökningar, från hela Stockholms län. Hit hör också beredning av t.ex. barn- och ungdomsärenden eller hemliga tvångsmedel. Du kommer därför bl.a. att delta i förberedelsearbetet för olika åklagarbeslut vid kammaren, exempelvis upprättande av förslag till strafförelägganden och stämningsansökningar samt framställningar till rätten olika frågor Du blir också kontakten utåt i många sammanhang och ska därför ge god service till både allmänheten och till andra myndigheter – främst via telefon och e-post. Många av dina uppgifter kommer du att utföra i vårt eget system Cåbra. Stora delar av arbetet är med andra ord IT-baserat. Utöver dessa arbetsuppgifter med beredning kommer du också i stor utsträckning att arbeta med ordinarie uppgifter för åklagaradministratörer.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
So m åklagaradministratör krävs att du har lätt för att samarbeta och att du trivs med att ge service. Du är givetvis noggrann och trivs med att ta eget ansvar i ditt arbete.
För att prestera bra och trivas i den här rollen ska du ha gymnasieexamen och erfarenhet av administrativt arbete.
Viss juridisk utbildning (till exempel enstaka kurser i juridik eller att du har genomgått en utbildning till kvalificerad juridisk handlägga re) eller erfarenhet av administrativt arbete relevant för denna tjänst, t.ex. inom staten är meriterande.
Anställningen avser en anställning såsom vikariat (bedöms uppgå till cirka ett år) med placering vid Västerorts åklagarkammare.
Vi tillämpar provanställning.
Välkommen med din ansökan!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67