OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Vill du att varje dag ska vara den viktigaste? Vi spelar en central roll i att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle. Gå in på www.aklagare.se och läs mer om vår spännande verksamhet.
ÅM2020-1667
Åklagarkammaren i Sundsvall söker en åklagaraspirant eller extra åklagare.
Dina arbetsuppgifter
Åklagarmyndigheten söker dig som vill ha en central roll i brottsbekämpningen. Som åklagare använder du juridiken i teori och praktik under stort eget ansvar och i samarbete med andra.
Som åklagaraspirant eller extra åklagare kommer du att arbeta med alla delar i förekommande brottmålsärenden på en allmän åklagarkammare. Du kommer att leda förundersökningar, fatta beslut i åtalsfrågan samt att processa i domstol.
Vi erbjuder utvecklande och varierande arbetsuppgifter med goda karriär- och utvecklingsmöjligheter samt flexibla arbetstider. Från den första arbetsdagen erbjuder vi kontinuerlig kompetensutveckling.
Dina kvaliteter och kvalifikationer
Du måste vara:
svensk medborgare,
notariemeriterad jurist från tings- eller förvaltningsrätt.
För att anställas som extra åklagare ska du dessutom ha:
erfarenhet från annat kvalificerat juridiskt arbete i minst två år efter din notarietjänstgöring. Här avses i första hand assessorer och advokater eller annan juridisk erfarenhet från arbete med brottmål.
Som person vill vi att du:
har ett stort intresse för straff- och processrätt,
är juridiskt skicklig,
har en god förmåga att leda och samarbeta,
är drivande, kan prioritera och fatta självständiga beslut,
är stabil med gott omdöme.
Det är meriterande med relevant arbetslivserfarenhet, studier utöver jur.kand-examen och goda språkkunskaper. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Antagningsförfarandet
Under tiden som åklagaraspirant har du en provtjänstgöring under 9-12 månader. Därefter följer en tillsvidareanställning. Anställs du som extra åklagare har du en visstidsanställning på minst 12 månader innan du kan få dispens att bli tillsvidareanställd som kammaråklagare.
Tester förekommer i rekryteringsprocessen.
I Åklagarmyndighetens rekryteringsprocess genomförs säkerhetsprövning av de sökande. Vidare information om vad säkerhetsprövningen innebär finns på Åklagarmyndighetens hemsida.
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Välkommen med din ansökan!
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare
Som en del av Åklagarmyndigheten får du kring 1500 kollegor över hela landet. Vi har en central roll inom rättsväsendet och bidrar alla till att upprätthålla rättssäkerheten i vårt samhälle – oavsett vilka våra arbetsuppgifter är. Det gör varje dag till den viktigaste.
Du möter en modern och platt organisation där vi hjälps åt över kompetensgränserna. Vi är övertygade om att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Här får du vara delaktig i en spännande vardag och möjlighet till balans mellan arbete och fritid.
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67