OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Ekobrottsmyndigheten är en myndighet med specialister som bedriver en heltäckande brottsbekämpning genom att förebygga, upptäcka, avbryta, utreda och lagföra ekonomiska brott. På myndigheten arbetar cirka 720 medarbetare med olika kompetenser såsom åklagare, poliser, ekobrottsutredare, administratörer och andra specialister. Alla kompetenser och yrkesroller är samlade under samma tak och vi arbetar tillsammans för att bidra till ökad trygghet och minskad ekonomisk brottslighet.
Rättsenheten ansvarar för att säkerställa kvalitet, likvärdighet och rättssäkerhet i myndighetens rättsliga verksamhet. Vid rättsenheten finns funktioner för rättsliga frågor, samt arkiv och huvudregistratur. Myndighetens dataskyddsombud är placerad på rättsenheten.
Enheten arbetar aktivt med bland annat implementering av ny lagstiftning och bevakning av rättsutvecklingen samt med att identifiera relevanta ärenden att driva för praxisbildning. Enheten tar fram promemorior och metodstöd samt medverkar i utbildningar och andra kompetenshöjande insatser inom myndigheten. Enheten ansvarar även för att besvara remisser och lämna yttranden samt hanterar frågor som rör sekretess och personuppgiftsbehandling. Enheten har en nära samverkan med andra myndigheter med angränsande uppdrag. Rättsenheten består för närvarande av 15 personer.
Enheten söker nu en erfaren åklagare.
Arbetsuppgifter
Som åklagare vid rättsenheten kommer du bland annat att
medverka i de uppdrag enheten ansvarar för
arbeta med rättsutvecklingsfrågor och kvalificerat juridiskt stöd till verksamheten
bidra till att utveckla arbetsmetoder i den operativa verksamheten och vid rättsenheten
svara på remisser samt följa och driva utveckling i lagstiftningsärenden och praxis
Du kommer också att medverka i enhetens övriga löpande verksamhet.
Kvalifikationer
Åklagare med minst fem års operativ erfarenhet
Erfarenhet av operativt arbete som åklagare vid Ekobrottsmyndigheten
Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift
Meriterande
Erfarenhet av intern och extern samverkan
Erfarenhet av arbete vid en rättsenhet eller motsvarande
Erfarenhet av arbete med rättsutvecklingsfrågor
Egenskaper
När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor. Arbetet förutsätter att du har en hög rättslig kompetens och förmåga att omsätta den i praktiken. Då Ekobrottsmyndighetens verksamhet omfattar såväl åklagar- som polisverksamhet ställs stora krav på din förmåga att lösa komplexa frågor utifrån flera perspektiv och regelverk. Arbetet förutsätter att du har lätt för att samarbeta både internt och externt samtidigt som du har hög analytisk förmåga, integritet och att du kan arbeta självständigt. Du har vana vid att föredra juridiskt komplicerade ärenden med väl underbyggda förslag till lösningar.
Arbetet förutsätter att du är noggrann och ansvarstagande och kan prioritera. Du är stresstålig och har förmåga att arbeta med olika frågor parallellt. Du är utvecklingsorienterad och har förmågan att arbeta strategiskt. Du är också intresserad av att bidra såväl till den rättsliga utvecklingen vid myndigheten som till att metoder och arbetssätt effektiviseras i den operativa verksamheten.
För att lyckas i din roll på Ekobrottsmyndigheten så vill och kan du arbeta i enlighet med myndighetens medarbetarpolicy, EBM-modellen.
Övrigt
Tjänsten är tidsbegränsad på två år med tillträde snarast, enligt överenskommelse. Du kommer vara anställd som åklagare med funktion som verksjurist. Åklagare vid rättsenheten har möjlighet att fortsätta att arbeta i jourverksamheten.
Ekobrottsmyndighetens huvudkontor är placerat på Kungsholmen i Stockholm. Det finns möjlighet att till del arbeta på någon av myndighetens andra verksamhetsorter.
På Ekobrottsmyndigheten jobbar vi med att utveckla våra medarbetares kompetens och erbjuder därför ett varierat utbildningsprogram. Personlig hälsa värdesätts och uppmuntras och det finns goda förutsättningar för kompetensutveckling, friskvård samt en bra balans mellan arbete och privatliv.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass är svenskt medborgarskap ett krav och en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas.
Ansök
I ditt CV och personliga brev vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter.
Kontaktpersoner
Information om anställningen lämnas av rättschef Gabriella Loman tfn 010-562 90 03.
Fackliga företrädare för Saco-S John Keränen tfn 010-562 92 23, för ST Karin Hallström Norberg tfn 010-562 91 71 och för Polisförbundet Sofia Ask tfn 010-563 87 10.
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer EBM 2023-1151 via brev till adressen: Hantverkargatan 15, Box 22098, 104 22 Stockholm.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 15 januari.