OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
Dina arbetsuppgifter Som åklagarrevisor vid Åklagarkammaren i Helsingborg får du en expertroll främst inom brottsutbytesfrågor, penningtvätt och finansiella utredningar. Du kommer att vara en resurs för hela åklagarområde Syd-Öst och arbeta med alla kammare som hör till området. Du kommer in i brottsutredningar under ett tidigt skede och förväntas, under ledning av åklagaren, leda och utvärdera polisens arbete i brottsutredningar inom dessa områden. Du kommer att bistå åklagaren vid kvarstads- och huvudförhandlingar i domstol och även arbeta med olika typer av förverkanden, såsom utbytesförverkande, utvidgat förverkande och förverkande enligt penningtvättsbrottslagen.
I anställningen ingår även uppdrag som utbildare, arbete med verksamhetsutveckling och samverkan med andra myndigheter. Anställningen innebär resor främst inom Sverige men det kan även förkomma resor utomlands.
Dina kvaliteter och kvalifikationer Vi söker dig som
har relevant ekonomisk- eller juridisk högskoleutbildning eller annan utbildning som Åklagarmyndigheten bedömer relevant,
har erfarenhet av att arbeta med granskning och utredning av ekonomisk brottslighet, tillgångsutredning, brottsutbytesfrågor eller motsvarande inom t.ex. rättsväsendet, Tullverket, Skatteverket eller Kronofogden, alternativt ha erfarenhet av granskning av ekonomisk brottslighet, penningtvätt eller liknande från privat sektor,
har god it-vana och behärska framförallt Excel och Powerpoint, eller motsvarande program,
talar och skriver mycket god svenska,
har god analytisk problemlösningsförmåga,
har förmåga att prioritera,
är drivande och har god initiativförmåga,
är stresstålig,
har god samarbetsförmåga och ett öppet förhållningssätt till omgivningen
har god kommunikationsförmåga.
Du bör
kunna tala och skriva god engelska,
ha stor skicklighet inom presentationsteknik.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Om anställningen Anställningen är en tillsvidareanställning med en provanställning på sex månader.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass och därmed sker säkerhetsprövning med registerkontroll.
Tester kan förekomma i rekryteringsprocessen.
Åklagarmyndigheten är en beredskapsmyndighet. Vid en anställning kan du komma att krigsplaceras på Åklagarmyndigheten. Läs mer under Jobba hos oss .
På grund av arkivbestämmelser sparar vi ansökningar i två år. När du ansöker kommer dina personuppgifter att behandlas enligt offentlighetsprincipen samt dataskyddsförordningen. När du skickar din ansökan till oss, samtycker du till detta.
Vi ser gärna att du skickar in din ansökan på svenska.
Åklagarmyndigheten som arbetsgivare På Åklagarmyndigheten känner vi stolthet när vi går till jobbet. Tillsammans är vi 1 900 engagerade och kompetenta medarbetare som står upp för rättssäkerhet, rättstrygghet och demokratiska värden. Oavsett roll i myndigheten så bidrar alla till vårt viktiga samhällsuppdrag.
Vill du bli en del av Åklagarmyndigheten? Vi strävar efter att vara en välkomnande och inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald.
Ansök redan i dag!
Kontaktpersoner på detta företaget
Daniel Brodén, Vice chefsåklagare
010-562 64 16
Jeanette Skyttberg,Tf vice chefsadministratör
010-562 64 33
Ann Peters, chefsadministratör
010-562 57 13
Lisa Zetterqvist, Facklig kontaktperson ST
010-562 5729
Linda Liljebert, Facklig kontaktperson ST
010-562 50 33
Margareta Sandholm, Tf bitr personaldirektör
010-562 50 75
Sara Malmhester, Facklig kontaktperson Jusek
010-562 50 18
Ulf Ållebrand, chefscontroller
010-562 51 30
Christoffer Johansson, ST
010-562 71 72
Eva Johnsson, Jusek
010-562 71 67