OBS! Ansökningsperioden för denna annonsen har
passerat.
Arbetsbeskrivning
På Internationella åklagarkammaren i Uppsala hanteras brottmål med internationell anknytning från sex län i mellersta delen av landet. Åklagarna arbetar i stor omfattning tillsammans med polisen. En annan stor del av åklagarnas verksamhet består av process i domstol. Kansliet biträder åklagarna med administrativa göromål i verksamheten. Tjänsteresor är vanligt förekommande för åklagarna vid Internationella åklagarkammaren i Uppsala, varför en viktig arbetsuppgift för kansliet är att ge åklagarna möjlighet att ha täta och goda kontakter med arbetsplatsen. Åklagarsekreterare Som åklagarsekreterare på Internationella Åklagarkammaren i Uppsala fungerar du som ett administrativt stöd till juristerna vid enheten. Eftersom åklagarna ofta är på resande fot är du den som, på kontoret, koordinerar och förmedlar information och uppdateringar i målen till åklagarna. I åklagarnas frånvaro svarar du på frågor från allmänheten, polisen samt från utlandet. Tillsammans med biträdande kansliföreståndare är du dessutom ansvarig för diarieföring, arkivering, registrering samt inkommande telefonsamtal. Tjänsten ska tillsättas så snart som möjligt, varvid urval kommer ske löpande. Du som söker har tidigare erfarenhet av kontorsadministration, gärna inom en myndighet. Du har ett intresse för rättsväsendet, ett högt säkerhetstänkande samt är prestigelös. Du är trygg i dig själv och ditt arbete och har förmågan att hantera, sortera och förmedla information. Rollen kräver att du är självgående, proaktiv samt har hög integritet gällande den känsliga information du hanterar. Vi vill att du som söker har god datamognad och ett intresse av att vara ett användarstöd i allmänna dataärenden till övrig personal på internationella kammaren. Positivt är ECDL-utbildning eller motsvarande. Du har goda kunskaper i svenska samt engelska - särskilt i skrift. Som person är du lugn och stresstålig. Du har ett utpräglat servicetänk samt ett professionellt förhållningssätt i arbetet.