Aktivitetsledare till ny daglig verksamhet enligt LSS

Aktivitetsledare till ny daglig verksamhet enligt LSS

Arbetsbeskrivning

Ref: 20230365

Arbetsuppgifter
Vi ska starta en ny daglig verksamhet enligt LSS och söker nu en engagerad aktivitetsledare till detta spännande uppdrag och hoppas att just du är vår nya medarbetare! Verksamheten kommer att rikta sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism. Verksamhetsinnehållet kommer bestå av konferensservice ute i Skånes mest natursköna områden. Konferensservice innefattar att ställa i ordning inför/efter konferenser och övrig detaljplanering kring vistelse för konferensdeltagarna i anläggningarna. Det kommer också innefatta en del snickerier och trädgårdsorienterade arbetsuppgifter utomhus. Personalgruppen kommer att bestå av två aktivitetsledare men stor del av dagen arbetar du ensam tillsammans med brukare.

Din roll som aktivitetsledare innebär ett brukarnära arbete där du deltar i det vardagliga arbetet tillsammans med brukare. Vi arbetar enligt en tydliggörande pedagogik som bygger på att göra världen så tydlig och förutsägbar som möjligt. Tillsammans med övrig personal ansvarar du för planering, genomförande, utvärdering och utveckling av verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår dokumentation, såväl enskilt som tillsammans med övrig personal. Du upprättar aktivitetsbeskrivningar och genomförandeplaner för att tillgodose brukarens intressen och behov. Du bidrar med att skapa meningsfullhet och trygghet där verksamheten formas efter brukarnas förmågor och behov. Som aktivitetsledare ansvarar du också för uppgifter som till exempel underlag för utbetalning av habiliteringsersättning, beställning och granskning i ekonomisystem, larm, brandskyddskontroll, felanmälan, aktivitetsrum och övrigt som är nödvändigt för verksamhetens utförande. Du förväntas delta aktivt i eventuella förändringsarbeten och ständigt arbeta lösningsfokuserat för brukarnas bästa. 

Kvalifikationer
Vi söker dig som har avslutad och fullgjord utbildning från vård- och omsorgsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet eller för arbetsgivaren annan likvärdig utbildning. Du har minst ett års erfarenhet av att arbeta med personer med intellektuell funktionsnedsättning eller autism. Tidigare erfarenhet av arbete inom LSS är meriterande. Du behöver ha minst ett års erfarenhet av arbete med tydliggörande pedagogik och utmanande beteende. Vi ser gärna att du också har erfarenhet av arbete med AKK (alternativ och kompletterande kommunikation) och TAKK (tecken som alternativ och kompletterande kommunikation). Vi ser gärna att du tidigare varit med och startat upp en verksamhet. 

Hos oss är det viktigt att du har en god människosyn, ett respektfullt bemötande och en god pedagogisk förmåga. Som aktivitetsledare arbetar du i nära samarbete med brukarna och tillsammans skapar ni innehållet verksamheten. Det krävs att du är flexibel, lyhörd, nyfiken och kreativ. Då man möter många olika brukare och kollegor ställs höga krav på social smidighet, självständighet och en trygghet i sig själv. Arbetsuppgifter kan komma att förändras och utvecklas i snabb takt och som medarbetare ska du vara flexibel och kunna skifta fokus, ta egna initiativ och fatta självständiga beslut. Du är bra på att hantera stress, kan förhålla dig till snabba förändringar och förändrade förutsättningar. Du har god fysisk förmåga för aktivt trädgårdsarbete. Du ska ha datorvana samt kunna uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Vi ser gärna att du har god kunskap om dokumentation. Då körning till olika platser ingår i denna tjänst är körkort B (manuell växellåda) ett krav . 

Om arbetsplatsen
Daglig verksamhet enligt LSS riktar sig till personer med intellektuell funktionsnedsättning och/eller autism samt personer med förvärvade hjärnskador i vuxen ålder. Daglig verksamhet ska bidra till goda levnadsvillkor och möjliggöra meningsfulla aktiviteter. Vi har brukarens behov i centrum och anpassar innehållet så att det är stimulerande och meningsfullt för brukaren. Stöd och service som ges ska vara grundade på respekt för brukarens självbestämmande och integritet och ges på ett sådant sätt att det stärker brukarens tilltro till sin egen förmåga. Våra verksamheter finns på mer än 70 olika platser i Malmö och innehållet varierar från sinnesstimulering och social samvaro till arbete på företag i grupp eller enskilt.

I funktionsstödsförvaltningen arbetar drygt 3000 medarbetare med att tillsammans skapa och utveckla ännu bättre stöd och service till personer med funktionsnedsättning. Våra verksamheter finns inom LSS, socialpsykiatri, personlig assistans, ledsagare och avlösare och hälso- och sjukvård. Även svårt sjuka barn som vårdas i hemmet ingår i vårt uppdrag. Vi arbetar för allas rätt till god hälsa, möjlighet till arbete och sysselsättning och att kunna delta i samhället utifrån sina förutsättningar. Var med och skapa ett meningsfullt och gott liv för Malmöbor med psykisk, intellektuell eller fysisk funktionsnedsättning!

Malmö stads verksamheter är organiserade i 14 förvaltningar. Vårt gemensamma uppdrag är att skapa välfärd och hållbar samhällsutveckling. Tillsammans med Malmöborna utvecklar vi en ännu bättre stad att bo, verka och vara i; olikheter, livserfarenheter och talanger gör Malmö till en smart stad i hjärtat av Europa. Världens kunskap finns här.

Läs om Malmö stad som arbetsgivare här malmo.se/jobb

Information om tjänsten

Anställningsform: tillsvidare
Omfattning: 100 %
Antal tjänster: 1
Tillträde: maj 2023

Övrigt
Observera att vi i Malmö stad tagit bort det personliga brevet från ansökningsprocessen och ersatt det med urvalsfrågor, detta för en mer inkluderande rekryteringsprocess och en effektiv kandidatupplevelse för dig som söker jobb hos oss. Malmö stad strävar efter att medarbetarna ska representera den mångfald som finns i vår stad. Vi välkomnar därför sökande som kan bidra till att vi som arbetsgivare kan uppfylla Malmöbornas behov. Befattningen ledigförklaras under förutsättning att den ej behöver tas i anspråk av i kommunen redan anställd personal. Uppstår vakans i annan daglig verksamhet under ansökningstiden kan rekrytering till den verksamhet komma att ske utifrån urval i denna annons. Dina ansökningshandlingar är allmänna handlingar och hanteras enligt offentlighetsprincipen. Har du beslut om skyddade personuppgifter ber vi dig kontakta annonsens kontaktperson för alternativ sökväg. 

För att skicka in din ansökan, klicka på ansökningslänken i annonsen. Frågor som specifika jobb besvaras av kontaktpersonen som anges i annonsen.

Kontaktpersoner på detta företaget

Chef Anders Färemo

Sektionschef Annelie Friberg
040-34 96 60
IT-samordnare Ann-Charlotte Malmros

Rekryteringskonsult Johanna Andersson

Stabs- och ekonomichef Jörgen Jepson
040-341446
Controller Madeleine Spjuth
040-342164
HR-chef Pernilla Hedin
0734-26 44 63
Sektionschef Cecilia Wenster
040-34 55 77
Sektionschef Therese Törnkvist
040-34 63 54
HR-konsult Arber Jashari
0768-91 60 98

Sammanfattning

  • Arbetsplats: Malmö stad
  • 1 plats
  • Tills vidare
  • Heltid
  • Fast månads- vecko- eller timlön
  • Publicerat: 17 februari 2023
  • Ansök senast: 10 mars 2023

Besöksadress

August Palms plats 1 20580 Malmö
None

Postadress

August Palms plats 1
Malmö, 20580

Liknande jobb


27 november 2024

Stödassistent, Solskensgatan 3

Stödassistent, Solskensgatan 3

27 november 2024

Stödassistent till Skytten 2 i Söderhamns kommun

Stödassistent till Skytten 2 i Söderhamns kommun

27 november 2024